FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/01/2021

När sker Vårdslöshet i trafiken?

Hej jag blev påkörd bakifrån på motorvägen jag körde 85-90km i timmen.Han som körde på påstod att det var en bil som körde ut framför honom och därför väjde in på innerfilen där jag körde.och därmed körde på mig jag undrar värför han inte får något straff för det.t.ex vårdslöshet i trafik. Med vänlig hälsning Markus Koskinen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du är nyfiken på att veta vad som utgör grov vårdslöshet i trafiken och om det som har hänt dig kan anses utgöra något sådant. Vi kommer att vända oss till Trafikförordningen (TraF) och 1 § Trafikbrottslagen för att besvara frågan.

Vårdslöshet i trafiken är straffbelagt enligt 1 § Trafikbrottslagen. Vad som utgör vårdslöshet i trafiken återfinns inte beskrivit i lagen utan svar måste sökas i domslut.

Vårdslösheten i trafiken kan vara att man tappar kontrollen över sin bil pga att man röker och pratar i mobiltelefonen (rättsfall RH 2001:19). Samtidigt behöver inte all ouppmärksamhet eller bristande kontroll utgöra vårdslöshet i trafiken. I RH 2001:48 blev en förare friad från att ha kört på en cykel eftersom man inte funnit att han brustit i sin uppmärksamhet på något uppenbart sätt och han hade inte brutit mot någon regel i TraF (Trafikförordningen). När man brutit mot en regel i TraF under omständigheter som kan anses framkalla en trafikolycka, ska man dömas till vårdslöshet i trafiken. NJA 2007 s 3 anger att om en person vidtar de försiktighetsåtgärder som kan anses behövliga men ändå orsakar en trafikolycka eller skada ska detta inte anses vara vårdslöshet i trafiken. RH 2009:34 fälldes en busschaufför för vårdslöshet i trafiken genom att han somnade under bussfärden och körde ned i diket. Han vidtog inga åtgärder för att förhindra detta scenario eftersom uppenbarligen måste ha känt sig trött, varav han kunde fällas.

Sammanfattningsvis kan man därför säga att om föraren som körde in i dig har varit uppmärksam och tagit de försiktighetsåtgärder som kan anses behövliga rent generellt i trafiken men ändå orsakar en olycka eller skada av något slag så föreligger det ändå inte vårdslöshet i trafiken.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare