När ska tilläggsbouppteckning göras?

min sons far gick bort för 2 år sedan , arvskiftet var klart för ca 1 år sedan, nu alltså 2 år senare säger den nya frun att de hittat ett nytt testamente där hon skall ha allt lösöre inklusive personbil , framgår inte om det är hennes bil eller min sons avlidna fars bil. Då det är en boutrednsings man som håller i det,hänvisar han till

ärvdabalden 20 kap 5 och 10 §§ där står det i kap 10 att en tillläggsboupptäckning kan göras inom en mån,

vilket är exakt det ni skrev, andra stycket står det att den efterlevandes sambo också kan göra det om hon anser att den skuld etc skall regleras, i detta fall att min son inte skall ha del i bodelningen bilar etc,

Min fråga är det står 4 veckor i första stycket gäller detta andra stycket också, eller kan frun inkomma hur långt efter som helst??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Bestämmelsen i 20 kap. 10 § Ärvdabalken (ÄB) innehåller regler om när det är nödvändigt att göra en tilläggsbouppteckning. Enligt första stycket ska tilläggsbouppteckning göras om en ny tillgång eller skuld blir känd efter att bouppteckning har förrättats eller om det upptäcks annan felaktighet i bouppteckningen. Tilläggsbouppteckningen med tillägg eller rättelse ska ske inom en månad. Tidsfristen innebär att tilläggsbouppteckningen ska förrättas inom en månad från att felet upptäcktes.

Det är inte omöjligt att ett tidigare okänt testamente kan utgöra en sådan felaktighet att det ska göras en tilläggsbouppteckning. Givetvis krävs, som vid testamenten i allmänhet, att det nu upphittade testamentet uppfyller alla formkrav (jfr 10 kap. ÄB). Om testamentet inte uppfyller formkraven om skriftlighet, bevittning av två samtidigt närvarande vittnen etc. kan det klandras.

Andra stycket i lagrummet infördes i samband med införandet av föregångaren till nuvarande sambolagen. Bakgrunden till bestämmelsen är att sambo vid bodelning normalt sett får täckning för skulder som är förenade med särskild förmånsrätt i samboegendomen och för skulder som på annat sätt är hänförliga till denna. Det är i regel den typen av skulder som tas upp i huvudbouppteckningen. Täckning kan däremot ske även för annan skuld om betalning för denne inte kan erhållas ur annan egendom. Om efterlevande sambo efter det att huvudbouppteckning har förrättats framställer en begäran om att få täckning för annan skuld måste sambons samtliga tillgångar och skulder antecknas och värderas för att man ska kunna se i vilken mån betalning kan erhållas ur annan egendom och i vilken mån skuldavräkning kan ske i bodelningen. Om inte sambons tillgångar och skulder tidigare har antecknats och värderats ska tilläggsbouppteckning förrättas inom tre månader från det att begäran framställts. Tilläggsbouppteckningen ska ges in till Skatteverket inom en månad från förrättningsdagen.

Enligt tredje stycket ska tilläggsbouppteckningen göras på samma sätt som den ursprungliga bouppteckningen med beaktande av de regler som gäller för en bouppteckning. Handlingen ska således upprättas av gode män (jfr 20 kap. 2 § ÄB) och de som ska kallas till en bouppteckning ska även kallas till tilläggsbouppteckningen.

Sammanfattning och råd

Om ny tillgång eller skuld, alternativt att annan felaktighet blir känd efter att bouppteckning förrättats ska en tilläggsbouppteckning göras. Tilläggsbouppteckningen ska förrättas inom en månad från att felet upptäcktes. Att ett tidigare okänt testamente hittats, kan utgöra sådan felaktighet att det ska göras en tilläggsbouppteckning.

Bestämmelsens andra stycke stadgar att tilläggsbouppteckning ska förrättas inom tre månader från att begäran framställts, däremot avser den endast möjlighet för sambo att få täckning för skulder, inte för att åberopa ett tidigare okänt testamente.

Svaret på din fråga är dock att frun till din sons far i princip kan inkomma hur långt efter som helst. Det finns ingen preskriptionstid för skyldigheten att upprätta en bouppteckning. Eftersom reglerna för tilläggsbouppteckning är desamma som för bouppteckning bör det inte spela någon roll hur lång tid som förflutit sedan den ursprungliga bouppteckningen gjorts. Däremot måste tilläggsbouppteckningen förrättas inom en månad från det att felet upptäcktes.

Om ni anser att det nya testamentet inte är giltigt, pga. t.ex. formfel (ej bevittnat, ej underskrivet etc.) kan testamentet klandras.

Behöver ni närmre hjälp i ärendet och vill anlita en av Lawlines jurister är ni varmt välkomna att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för kontakt med vår juristbyrå.

Dennis LavessonRådgivare