FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt04/12/2018

När ska extra val ske?

Finns det någon tidsgräns innan nyval måste ske? Med nuvarande omständigheterna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om nyval (eller mer korrekt benämnt; extra val) finns i en av Sveriges grundlagar, regeringsformen (RF). Kompletterande regler finns i vallagen.

Regeringen tillsätts genom att talmannen (riksdagens ordförande) lämnar ett förslag till statsminister. Oftast föreslår talmannen ledaren för det parti som fått flest röster i valet. Riksdagen måste sedan godkänna statsministern. Det görs genom en omröstning där personen måste undvika att få mer än hälften av ledamöterna mot sig (6 kap. 4 § Regeringsformen). Om riksdagen säger nej får inte personen bilda regering. Då måste processen ovan göras om. Om riksdagen säger nej fyra gånger måste ett nytt val hållas. Ett sådant val kallas extra val och ska hållas inom tre månader (6 kap 5 § RF). Exakt vilken dag som blir valdag bestäms av talmannen efter samråd med valmyndigheten (1 kap. 3 § fjärde stycket Vallagen).

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare