När ska ett stämmobeslut senast verkställas?

Vår BRF stämma beslutade att göra en förändring i fördelningen av parkeringsplatser. Nu har det gått två månader men inget har hänt. Finns något "bäst före" datum för verkställande av stämmobeslut?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För bostadsrättsföreningar är både bostadsrättslagen (BRL) och lagen om ekonomiska föreningar (EFL) tillämpliga (se bl.a. 9 kap. 12 § BRL med hänvisning till 6 kap. EFL).

I varken bostadsrättslagen eller lagen om ekonomiska föreningar finns någon bestämmelse som reglerar när ett stämmobeslut senast ska verkställas. Dock, i anslutning till det tar jag upp styrelsens s.k. lydnadsplikt. Eftersom stämman är föreningens högst beslutande organ – och styrelsen därigenom alltså är underordnad stämman –, så ska styrelsen se till att de beslut som fattas på stämman verkställs och genomförs. Beslut som strider mot någon lag ska dock inte verkställas, men det låter dock inte aktuellt för ditt fall.

Mitt råd är att du hör med styrelsen och frågar varför verkställigheten dröjer.

Vänligen,

Johan EkstrandRådgivare