FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/07/2024

När ska en gåva/gåvobrev ingå i bodelningen och vilka egendomsförhållanden ligger till grund för egendomen?

Hej!

Skilsmässa på gång?! Min makes föräldrar har meddelat att de kommer ge honom en stor summa pengar, 500 000kr. Dessa var avsedda till oss båda från början, men såklart inte i nuläget. Vad gäller enligt lagen? Har jag rätt att ta del av dessa i bodelningen, hur gäller det kring eventuellt gåvobrev? Vi har inte skickat in ansökan om skilsmässa ännu, kommer säkert dröja några månader och efter det betänketid i 6 månader på grund av gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Dina frågor regleras främst i Äktenskapsbalkens bestämmelser. Jag gör dock följande tolkningar kring dina frågor: Du om du har någon rätt till dessa pengar som nu inte kommer att ges som gåva till er utan kanske bara till din make. Du undrar också hur det är med eventuella gåvobrev i en sådan fråga. Vidare undrar du vilka förmögenhetsförhållanden som kommer att gälla när bodelningen genomförs eftersom ni ännu inte skickat in papper än. Tolkar jag dina frågor fel är du mer än välkommen att ställa vidare frågor!

Frågan om vilka förmögenhetsförhållanden som ligger till grunden för bodelningen

Bestämmelserna om vilka förmögenhetsförhållanden som ligger till grund för en bodelning mellan makar är tydliga. Det framgår nämligen att utgångspunkten är de egendomsförhållanden den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 2§ ÄktB).

Har du rätt att ta del av pengarna i en framtida bodelning?

Avgörande för frågan är:

  1. Om din make har fått gåvan eller inte?
  2. Om han inte fått gåvan finns det istället ett gåvobrev?
  3. Om det finns ett gåvobrevet/gåvan utgör detta giftorättsgods eller enskild egendom?

1. Vad gäller först frågan tolkar jag din fråga som att din make inte har fått gåvan i sin besittning. Eftersom din make så inte fått gåvan kan inte ett löfte om en gåva ingå i bodelningen. Detta eftersom det är gåvogivaren (hans föräldrar) som bestämmer vad dem vill göra med pengarna fram tills det att pengarna byt ägare och gåvan så genomförts.

2. Eftersom det framgår för mig som att han inte fått gåvan i sin besittning och därmed inte är ägare till pengarna är det viktigt att fråga sig om han fått pengarna genom ett gåvobrev. Är så fallet kan han nämligen klassas som ägare till pengarna och dem kan möjligen ingå i en bodelning. Utgångspunkten för ett gåvobrev är nämligen att det utgör giftorättsgods om gåvobrevet inte villkorats. Det är därför viktigt att fråga sig om egendomen som nämns i ett sådant gåvobrevet ska ses som giftorättsgods eller enskild egendom.

3. Det är giftorättsgodset som delas lika mellan makarna medan den enskilda egendomen exkluderas från bodelningen. Utgångspunkten för makars egendom är således att den utgör giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1§ ÄktB). Enskild egendom kan så vara en gåva om det är villkorat att egendomen ska vara mottagarens egna (7 kap. 2§ ÄktB).

Sammanfattningsvis

Din första fråga rör huruvida du har rätt till några av de 500 000 kr som du och din man skulle fått innan skilsmässan. Eftersom jag tolkar din fråga som att din man inte fått gåvan är svaret nej du har inte rätt till dessa vid en bodelning. Annat blir det dock om din make fått pengarna genom ett gåvobrev. I sådana fall utgör pengarna giftorättsgods och ska ingå i bodelningen om det inte finns ett villkor i gåvobrevet om att pengarna ska vara din makes egna. I sådana fall utgör dem din makes enskilda egendom och du har ingen rätt till dem. Eftersom jag tolkar din fråga som att gåvan inte genomförts och det inte finns något gåvobrev har du således inte någon rätt till pengarna eftersom dem inte ska ingå i en bodelning. Genomförs dock gåvan innan papper om skillsmässan skickats in och det inte finns något villkor om att dem ska vara din makes egna utgör pengarna giftorättsgods och ska ingå i bodelningen.

Vad gäller din fråga om vilka egendomsförhållanden som ska ligga till grund för bodelningen är det dem egendomsförhållanden som gäller från den dagen då man skickat in sitt ärenden till tingsrätten (väckt talan). Det är även möjligt att väcka talan om bodelning under äktenskapet med utgångspunkt i dem egendomsförhållanden från dagen då anmälan har skickats in till skatteverket.

Jag hoppas så att du fått svar på dina frågor! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare