När ska en framställa sitt yrkande om rättegångskostnader?

Fortsättning på tidigare fråga ang rättegångskostnader

Svaret jag fick var som om rättegången redan genomfördes!

Men frågan är vad man ska yrka eller på summa, i förhand, i en stämningsansökan?

Och betalar man för domare mm i en rättegång eller handlar det bara om de ombud mfl man tar in?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om rättegångskostnader hittar du i rättegångsbalken (RB). Jag utgår från att det är en civilrättslig tvist och inte ett brottmål som din fråga rör och kommer därför att hänvisa till just dessa regler i 18 kap RB.

När ska du framställa yrkandet om ersättning för rättegångskostnader?

Vad gäller när du ska yrka på vilka rättegångskostnader du vill ha finns det ledning att få i rättegångsbalken. Där står att ett sådant yrkande ska göras innan handläggningen avslutas, 14 § 18 kap RB. Du behöver alltså framställa det senast i slutskedet av själva huvudförhandlingen. Detta beror troligtvis på att det är först då som du vet vilka kostnader och utgifter du har haft under processens gång.

Vilka kostnader kan du få ersatta?

De kostnader som kan ersättas är följande:
- rättegångens förberedande och talans utförande,
- arvode till ombud samt
- ditt arbete och tidsspillan i anledning av rättegången.

Observera dock att ovan utgifter enbart ersätts om de har varit nödvändiga, 8 § 18 kap RB. Domare är inget du betalar för utan själva huvudförhandlingen är så att säga "gratis". Den enda utgiften till domstolen är kostnaden för stämningsansökan.

Sammanfattning

Du behöver inte yrka på rättegångskostnaderna i förhand utan detta gör du under själva huvudförhandlingen. Du betalar inte för domare utan detta "ingår". Rättegångskostnaderna utgörs istället av arvode till ombud samt kostnader du lagt ut för att exempelvis samla in bevis, förhöra vittnen eller dylikt.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare