FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/09/2022

När ska arv anses ingå i ena makens tillgångar vid äktenskapsskillnad?

Hej Jag och min man har efter ett 27 årigt äktenskap nyligen skickat in en gemensam skilsmässoansökan den 10/9 -22 Min mans far dog 210627. Vid bouppteckning 210916 fastställdes att det finns två arvingar enligt lag. Min man och hans syster. De totala tillgångarna är fastställda till 4,5 miljoner. Då det varit en process att avyttra fastigheter varav jordbruk /skogsbruk så finns tillgångarna fortfarande på ett dödsbokonto i i väntan på slutlig skatt. Nu säger min, nu då före detta man, att i och med den en vecka gamla skilsmässan har jag inte laglig rätt att dela detta arv. Stämmer det? Går jag nu lottlös från detta arv utifrån att jag skrivit under den gemensamma skilsmässoansökan innan pengarna var på ett konto på "vår" bank?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag tolkar det som att din fråga rör huruvida din före detta mans, fars, arv ska räknas som din före detta mans tillgångar och delas med dig i er bodelning på grund av skilsmässa, som skett innan arvet hunnit komma in på era konton.

De två regelverk som huvudsakligen styr svaret på dina frågor är ärvdabalken, avseende arvsfrågorna, och äktenskapsbalken, avseende hur egendom mellan makar ska fördelas.

Vem ärver och hur?

Först och främst kan kort sägas att, precis som du säger, så är det bröstarvingar som ärver när någon går bort (2 kap. 1§ ärvdabalken), om det inte finns ett testamente som säger annat. Finns inget testamente, ska din före detta man och resterande av hans fars barn, dela lika på kvarlåtenskapen efter deras far. Är de bara två, ska din före detta man få hälften.

Ska arvet från din före detta mans far ingå i er bodelning?

Som nämnts ovan, har du inget direkt anspråk på din före detta mans fars arv, då du inte är arvtagare och arvet inte på något sätt tillfaller dig, men du kan ha ett indirekt anspråk då arvet kan räknas som din före detta mans egendom, som då ska delas lika med dig när ni skiljer er. Det förutsätter huvudsakligen två omständigheter. I ett äktenskap äger fortfarande varje partner sina egna tillgångar och skulder. Men när ett gift par skiljer sig, ska egendomen värderas och delas lika mellan dem vid en bodelning (9 kap. 1§ äktenskapsbalken). Den egendom som makarna ska dela på är giftorättsgodset (10 kap. 1§ äktenskapsbalken), vilken är all egendom som inte förordnats som enskild (7 kap. 1-2§§ äktenskapsbalken). Så finns det inte något förordnande i testamente, gåvobrev eller äktenskapsförord om att viss egendom ska vara enskild, ska all er egendom ingå i bodelningen och delas lika.

Den första förutsättningen för att din före detta mans arv av sin far ska ingå i er bodelning, är alltså att han ärver detta så som giftorättsgods. Om hans far i testamente föreskrivit att arvet ska vara din före detta mans enskilda, ska det oavsett inte ingå i er bodelning och du får således inte del av det, alternativt om ni har äktenskapsförord som säger att alla nuvarande och framtida tillgångar ska vara varje makes enskilda. Om ingen av dessa förutsättningar föreligger, så ärver din före detta man sin fars arv så som giftorättsgods.

Den andra förutsättningen för att arvet ska ingå i er bodelning, är att det anses ha varit en del av din före detta mans tillgångar vid den så kallade kritiska tidpunkten. Bodelningen ska nämligen göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena per den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 2§ äktenskapsbalken). Det som ska ingå i bodelningen är alltså alla tillgångar och skulder som fanns den dagen då någon av er ansökte om äktenskapsskillnad.

Enligt din beskrivning ovan, så har din före detta mans far gått bort den 27 juni 2021, och ni ansökte om skilsmässa den 10 september 2022. Den avgörande frågan är alltså huruvida hans fars arv ska anses vara en tillgång hos honom den 10 september 2022. Man kan argumentera för att egendomen, pengarna, inte finns i hans besittning vid skilsmässan och därför inte ska ingå som en tillgång. Men arv är en andel i ett dödsbo, och utgör en fordring på dödsboet. Fordringen anses uppstå i samma stund som arvlåtaren går bort, och ska alltså utgöra en tillgång i samma ögonblick för arvtagaren. Arv ska alltså generellt sett falla vid dödsögonblicket, det vill säga omedelbart när arvlåtaren dör (NJA 1962 s. 294). Det innebär att din före detta mans arv efter sin far, ska anses vara en tillgång hos honom i samma stund som hans far gått bort, alltså per den 27 juni 2021. Det innebär vidare, att även om arvet inte hunnit skiftas ut till din före detta man och resterande arvingar, så anses det vara en tillgång hos honom vid tiden för er äktenskapsskillnad, och ska därför ingå i er bodelning och delas lika mellan er. Det som ska anses ingå i bodelningen, är varje make redovisningsskyldig för, alltså man är skyldig att i tiden efter äktenskapets upplösning, och innan bodelningen förrättas, kunna redovisa för sina tillgångar som fanns vid äktenskapsskillnaden (9 kap. 3§ äktenskapsbalken).

Det problematiska torde dock vara att uppskatta vad hans andel i arvet är värd, vilket kan vara svårt innan boet efter hans far är fastställt, men det låtar som att det kommit så långt i den processen att ni har en uppskattning om andelens värde ändå.

Jämkning av bodelningen?

Slutligen kan sägas något om reglerna om jämkning av bodelning. Även om din före detta mans arv efter sin far ska ingå i er bodelning och därmed delas lika med dig, finns det regler om jämkning som kan bli aktuellt i er situation som ändra likadelningen. Om det utifrån makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning ska lämna egendom till den andra, kan bodelningen i stället jämkas (12 kap. 1§ äktenskapsbalken). Det innebär i teorin att din före detta make kan behålla mer av sitt giftorättsgods, arvet, och att det i praktiken inte sker en likadelning mellan allt giftorättsgods. Jämkning är en undantagsregel, men kan bli aktuellt om det finns betydande skillnader mellan makarnas förmögenheter, beaktat orsaken till denna skillnad och en helhetsbedömning av makarnas förhållanden. I förarbetena till lagen omnämns nämligen att omständigheten att den ena maken nyligen fått ett stort arv som kommer att utgöra en stor del av dennes giftorättsgods, kan vara skäl för jämkning. Men som sagt ska det göras en helhetsbedömning, vilket innebär att om du exempelvis har andra stora gåvor, eller ensamt står med stora skulder för gemensamma lån eller liknande, kan det beaktas till din fördel, eller om arvet inte är så stort att det påverkar hans giftorättsgods i anmärkningsvärd mån. Här pratar vi dock miljoner, vilket troligen skulle bedömas som en betydande del av hans giftorättsgods, beroende på hur mycket han redan har såklart.

Sammanfattning och råd

Sammantaget kan alltså sägas att du inte per se har en ”lott” i din före detta makes, fars tillgångar, men eftersom han gick bort innan ni ansökte om äktenskapsskillnad, ska din före detta makes andel av arvet ingå i er bodelning som en tillgång på hans sida, och i praktiken delas lika med dig, beaktat att det inte finns ett förordnande om att arvet ska vara enskild egendom. Det finns dock regler om jämkning som inte helt osannolikt kan bli aktuellt i detta sammanhang, då han kommer bidra med en väldigt stor summa som härrör ur arv från sin far. Men det ska som sagt göras en helhetsbedömning i jämkningsfrågan, och beakta även dina tillgångar och bidrag. Hur den slutliga bedömningen kommer bli kan jag alltså inte sia om, då det krävs en inblick i alla era egendomsförhållanden, och slutligen är det en domstol som har det sista ordet i denna bedömning. Det ska dock betonas att bodelningsfrågan är dispositiv, du och din före-detta make står alltså fria att bestämma själv hur boet ska fördelas, ni behöver inte följa lagen i detta. Men då du önskar få del i arvet, rekommenderar jag dig att nämna att du har rätt till det, men då han kan begära jämkning, vore det nog klokt att inte kräva hela din hälft, utan försöka resonera fram något skäligt. Om det inte finns några andra stora skulder, tillgångar eller liknande på din sida, och arvet utgör en stor del av hans giftorättsgods, skulle en domstol med stor sannolikhet jämkat bodelningen till din nackdel, du skulle troligtvis inte få hela din hälft av arvet.

Första steget är alltså att prata med din före detta man om du fortfarande vill försöka få del av arvets värde. Om ni inte kommer fram till en lösning ihop, bör du anlita ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig i kontakterna med honom och försöka förhandla fram en överenskommelse. I sista steget behöver frågan avgöras i domstol, vilket inte är att föredra om det kan lösas innan, dels då det är tidskrävande och kostsamt, dels att det troligtvis är bättre för er relation att komma överens.

Jag hoppas at du har fått någon vägledning i dina frågor! Om du önskar vidare hjälp via vår juristbyrå som kan hjälpa dig i tvisten och företräda dig, är du varm välkommen att återkomma till mig så förmedlar jag kontakt! Jag nås för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare