När räknas man som sambo ?

Räknas två personer som är skrivna på olika adresser som sambo vid dödsfall ??

Vår jurist påstår att man kan vara sambo på olika sätt ??

Vad menar han med det , för mig är man bara sambo om man under en längre tid är skriven på samma adress ??

Detta gäller min son och hans flickvän/särbo som bott på olika adresser under deras förhållande.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om jag förstår dig rätt så undrar du när man räknas som sambo.

Enligt Sambolagen 1 § är definitionen av sambo två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Med gemensamt hushåll menas att man har ett samarbete i vardagligt föremål samt ett visst mått av ekonomisk gemenskap eller i vart fall ett ekonomiskt samarbete. Enligt lagen finns det alltså inget krav att man måste vara skriven på samma adress, utan det är avgörande är om man bor tillsammans, och man lever i ett parförhållande samt att man delar kostnader och hushållsarbete i hemmet. Det betyder att man kan vara sambo även om man inte varit folkbokförda på samma adress.

Men har din son och hans flickvän bott på olika adresser – och inte bott tillsammans – så kan de enligt min mening vara svårt att uppfylla definitionen av sambo.

Det ska även sägas att ett samboförhållande upphör om ena personen avlider. ( Sambolagen 2 §)

Hoppas du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare