FrågaSKATTERÄTTMoms22/04/2020

När räknas en uthyrning av bostad som hotellverksamhet?

När räknas uthyrning av privat fritidshus som hotellverksamhet. Hur länge får jag hyra ut till en och samma hyresgäst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det som avgör om uthyrningen av ditt fritidshus ska anses som "hotellverksamhet" och du därmed betala moms är om:

Du hyr ut en möblerad bostad i Sverige där du är hyresvärd.Du hyr ut bostaden i max fyra månader till varje hyresgäst.Du marknadsför din uthyrning till dygns eller veckopris eller erbjuder tjänster som städning eller annan gästservice.Du hyr ut bostaden under sammanlagt minst 113 dygn och den totala hyran för bostaden är mer än 50 000 kr exklusive moms under beskattningsåret.

En bedömning ska göras i det enskilda fallet och uppfylla ovanstående krav. Det som är avgörande är alltså att upplåtelsen ska vara tillfällig, alltså under en kortare tid. Hur länge upplåtelsen har varat ska utgå från avtalet och inte hur länge personen faktiskt vistas där. Vidare ska man beakta om uthyrningen konkurrerar med annan uthyrning inom hotellbranschen.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare