När preskriberas skulder?

Har några skulder till Företag X ab som fodrar en skuld åt Y-tjänster och dessa är sedan 1988-1989 är jag skyldig att betala dessa eller är dom presskiberade.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har anonymiserat företagen i din fråga men samma regler gäller för alla.

Skulder och preskription regleras i preskriptionslagen. Preskription innebär att skulden skrivs av och inte kan drivas in (8 §).

Utgångspunkten är att en fordring mot en konsument preskriberas efter tre år (2 §). Det finns dock undantag som gör att företaget som vill att du betalar kan avbryta preskriptionstiden. Preskriptionstiden avbryts genom att företaget skickar ett kravbrev eller genom att du erkänner skulden till företaget. Då börjar en ny treårsfrist löpa från det datumet (6 §).

I ditt fall innebär det att om företaget har skickat löpande kravbrev utan uppehåll längre än tre år så har preskriptionsavbrott skett. Om företaget inte har skickat brev och du inte heller har erkänt skulden är skulden preskriberad.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare