När preskriberas en skuld?

Har jag rätt för indriva en skuld s0m är 9 år gammalt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Din fråga hänför sig till huruvida en skuld är preskriberad eller ej. Att en skuld är preskriberad innebär att man inte längre kan driva in den. Regler om preskription av skulder återfinns i Preskriptionslagen (PreskL).

Vad gäller för preskriptionsfrister?

Huvudregeln är att en skuld preskriberas efter 10 år, men om skulden är mot en konsument så är preskriptionstiden istället 3 år (2§ PreskL). Dessutom kan en preskriptionstid avbrytas genom preskriptionsavbrott. Innebörden av preskription är att man förlorar sin rätt att kräva en skuld av någon annan (8§ PreskL).

Vad innebär preskriptionsavbrott?

Preskriptionsavbrott innebär en förlängning av tidsfristen (6-7 §§ PreskL). Om preskriptionsavbrott sker så börjar en ny preskriptionstid löpa från den dagen avbrottet var. Då gäller alltså inte den ursprungliga tidsfristen från det att skulden skapades. Detta innebär ytterligare en tidsfrist 10 år (eller 3 år om det var en skuld mot en konsument).

Preskriptionsavbrott kan exempelvis ske om man betalar en del av skulden, om man får en skriftlig påminnelse eller krav från den som ska driva in skulden eller om denna personen väcker talan hos exempelvis Kronofogden eller domstolen (5§ PreskL).

Sammanfattning och råd

En skuld preskriberas alltså som huvudregel efter 10 år. För att fortfarande ha möjlighet att driva in en skuld kan man lämna en skriftlig påminnelse till personen som man har en skuld på. Det som sker då är att preskriptionstiden förlängs.

Det kan vara bra att nämna vem som har bevisbördan i sådana här situationer. Låt säga att X har en skuld till Y. Y har bevisbördan för att X fortfarande är skyldig Y pengar. Om X motsätter sig detta blir det i slutändan domstolen som beslutar i frågan. Det kan därför vara till din fördel om du har bevis på att en skuld fortfarande finns. Avslutningsvis kan även sägas att sådana avtal som anger att en skuld inte ska preskriberas alls, eller att ett preskriptionsavbrott ska kunna ske på annat sätt än genom Preskriptionslagen, är ogiltiga (12§ PreskL).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare