När preskriberas en konsumentfordran?

Hej, vi anlitade advokaten X vid tvisten som uppkom vid vårt husbygge 2014. Processen tog 2 år och vi förlorade i hovrätten. 2017 fick vi mail från X om Högsta domstol beslutet. Samtidigt skickade han en faktura på drygt 47000:- till oss. Vi blev förvånade eftersom han hade lovat oss att söka till högsta domstolen utan kostnad. Dessutom flera poster i fakturan var uppenbart påhittade. Vi ringde advokaten om fakturan och fick svar från honom att han tänker inte ta betalt / driva fakturan men det kommer att finnas kvar i systemet ifall någonting händer. Vi tolkade detta som en hot för att skrämma oss från att försöka stämma honom ( han hade missat uppenbara bevis i vårt tvist ). Vi var slitna efter två års rättsprocess och ifrågasatte inte både faktura innehållet och varför han vill behålla det i systemet såvida han inte vill ha betalt.

Nu efter 2,5 år har vi fått samtal från X där han kräver betalning av sin faktura och hotar oss med att gå till domstol.

Vår fråga är att kan man begära betalning av en faktura efter så lång tid. Vi har inte skrivet överenskommelse om att han skulle ge oss mer tid för betalning utan vi kom muntlig överens per telefon att han ska inte kräva betalning och han har aldrig skickat påminnelse till oss fast förfallodatumet på fakturan är två veckor efter fakturans datum.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är vädligt omfattande och jag kan identifiera flera olika frågeställningar. Huvudfrågan rör huruvida ni är skyldiga att betala fakturan efter så lång tid. Det korta svaret på frågan är att ni är skyldiga att betala fakturan. Tycker ni dock att advokatens kostnadsräkning är oskälig kan ni göra en anmälan hos advokatsamfundets konsumenttvistnämnd.

Efter hur lång tid kan en faktura krävas in?

En fordran som en företagare har mot en konsument preskriberas efter 3 år (2 § Preskriptionslagen). Avdokaten i ert fall är en företagare varför en preskriptionstid gäller i ert fall. Varje gång advokaten hört av sig angående fakturan så är detta ett preskriptionsavbrott (5 § Preskriptionslagen). Ett preskriptionsavbrott innebär att preskriptionstiden börjar gälla på nytt (6 § Preskriptionslagen).

Det är alltså fullt möjligt för advokaten att begära betalning av fakturan.

Kan advokaten anmälas till advokatsamfundet?

Att poster i kostnadsräkningen skulle vara påhittade är naturligtvis mycket allvarligt och går emot god advokatsed. Konsument som har hamnat i tvist med en advokat angående dennes arvode kan vända sig till advokatsamfundets konsumenttvistnämnd. För att få ditt ärende prövat av nämnden krävs att du först försöker komma överens med denne, kommunikationen måste skötas skriftligt. Kan han möjligtvis gå med på ett lägre belopp?

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare