När preskiberas ett skadeståndsanspråk med anledning av förslitningsskador på jobbet?

Hej Kan jag ställa skadestånd för arbetskada som förslitning under min anställning i postverket 1972-1989 till postnord"postverket"direkt.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du lidit en skada mellan åren 1972-1989 och vill nu söka skadestånd för detta.

Din fråga regleras i preskriptionslagen (preskL).

Enklast kan jag besvara din fråga genom att konstatera att den allmänna preskriptionstiden för skadestånd är 10 år. Således har tyvärr preskriptionstiden infallit och du kan inte längre söka ersättning för dina skador ( 2 § och 3 § samt 8 § preskL).

Hoppas du fick svar på din fråga.

André BlomquistRådgivare