När och hur kan nytt körkort fås efter det återkallats?

hej!

jag undrar om det finns preskriptionstid för återkallat körkort.

åkte på en grovrattfylla 2008 har inte haft körkort sedan dess. har hört i vissa fall att folk har sökt körkortstillstånd efter typ 10år och fått tillbaka körkortet direkt utan läkarintyg och förarprov. är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har körkortsinnehavare gjort sig skyldig till grovt rattfylleri enligt 4a § lag om straff för vissa trafikbrott så ska körkortet återkallas, detta framgår av 5 kap. 3§ punkt 1 c, Körkortslagen.
Har ett körkort återkallats ska ett nytt tillverkas, och om körkortet återkallats på grund av t.ex. rattfylleri eller den så kallade spärrtiden (tiden när ett nytt körkort inte får utfärdas) överstiger 12 månader måste först ett nytt förarprov göras, 5 kap. 13§ och 5 kap. 14§ Körkortslagen. Ett nytt förarprov innebär att nytt kunskapsprov samt körprov ska göras.

Till att börja med behöver du ansöka om nytt körkortstillstånd hos Transportstyrelsen. Det kan göras tidigast när 6 månader av spärrtiden återstår. Vid ansökan kan det krävas att du lämnar in läkarintyg som t.ex. styrker nykterhet, när du gör ansökan kommer du få information om vad som gäller för dig. Beviljande av körkortstillstånd kan tidigast ske när 2 månader av spärrtiden återstår. När du fått körkortstillståndet kan du sedan t.ex. börja övningsköra, studera till kunskapsprovet och boka tid för riskutbildningarna.

Om körkort återkallats på grund av rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik, opålitlig i nykterhetshänseende, eller annat allvarligare brott än trafikbrott måste nytt körkortstillstånd ansökas om och nytt förarprov göras. Samma gäller om spärrtiden är längre än 12 månader.
De fall där det kan räcka med att ansökningsblankett för nytt körkort skickas in till Transportstyrelsen kan alltså exempelvis vara när spärrtiden är 12 månader eller kortare och inte grund som anges i t.ex. 5 kap. 3§ punkt 1 Körkortslagen uppfyllts.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare