FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/07/2024

När och hur betalas underhållsstöd respektive underhållsbidrag?

Hej. Jag betalar underhåll till min 20 åriga dotters mamma. Dottern har haft två års uppehåll från studierna vilket kom fram till mig efter uppehållet. Borde inte underhåll pausats under uppehållet och ska inte pengarna betalas direkt till barnet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Som jag förstår dig har du några frågor gällande underhåll. Dels om detta borde pausas då dottern är 20 år och inte studerar, dels om underhållet borde betalas direkt till dottern och inte till modern som hon bor med. För att svara på detta vänder vi oss till föräldrabalken (FB) och socialförsäkringsbalken (SFB).

Underhållsstöd kontra underhållsbidrag.

Först måste fastslås vad det är du faktiskt betalar. Dels kan man betala det som kallas underhållsstöd. Då betalar du in en summa varje månad till Försäkringskassan som sedan ger ut detta till din dotter. Den andra vägen är att betala underhållsbidrag enligt FB vilket då inte går genom Försäkringskassan.

Även om de två är mycket lika så gäller lite olika regler för dem. Eftersom du inte specificerat vilken som gäller i ditt fall kommer jag att gå igenom båda.

Ska underhållet pausas då dottern är 20 år och inte studerar?

Enligt FB 7 kap. 1 st. 2 ska underhållsbidrag betalas fram till dess att barnet fyller 18 år. Dock förlängs denna tid till 21 år om barnet fortsatt går i skolan tills denna ålder. Här räknas dock inte högskola/universitet, utan endast grundskola, gymnasieskola eller annan jämförbar grundutbildning.

För underhållsstöd, som betalas via Försäkringskassan, gäller att detta kan förlängas som högst till och med det juni det år då barnet fyller 20 år. Det vill säga gäller detta inte lika länge som underhållsbidrag enligt FB. Även här gäller förlängningen endast för grundskola eller gymnasienivå, och inte högskolenivå enligt 18 kap. 6 § SFB & 2 kap. 2 § studiestödslagen.

Oavsett om du betalar underhållsbidrag eller underhållsstöd så ska detta inte betalas efter 18 års ålder om din dotter inte studerar.

Ska betalningen gå direkt till barnet?

Om du betalar underhållsstöd enligt SFB ska detta betalas av dig till Försäkringskassan. Försäkringskassan betalar sedan ut beloppet direkt till barnet om det gäller förlängt underhållsstöd (det vill säga efter 18 års ålder) enligt 18 kap. 18 §.

Vad gäller underhållsbidrag enligt FB är reglerna densamma. Är barnet under 18 år betalas bidraget till boföräldern, men är det över 18 år och får förlängt bidrag betalas detta direkt till barnet.

Du kan läsa mer om detta på Försäkringskassans hemsida här.

Jag hoppas att du har fått svar på dina funderingar. Om något är oklart eller en följdfråga skulle uppstå kan du alltid höra av dig direkt till mig via mejl. Du når mig på emil.szepesvari-burman@lawline.se.

Hälsningar,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare