FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/09/2021

När något har trätt istället för den enskilda egendomen

Ena parten har en summa som enskild egendom. Pengarna använts till att delvis amortera av ett lån på en gemensamt ägt hus samt renovering av det. Vad är enskild egendom därefter?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

I din fråga framgår inte om ni var gifta eller inte så jag kommer ta upp vad som gäller både enligt sambolagen och Äktenskapsbalken.

Enligt 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken ska även det som har trätt istället för den enskilda egendomen räknas som enskild egendom. Detsamma gäller enligt 4 § sambolagen.

Men av NJA 1992 s. 773 följer att om den enskilda egendomen har sammanblandats med giftorättsgodset eller samboegendomen räknas det med i bodelningen. Den enskilda egendomen måste alltså ha sammanblandats med giftorättsgodset eller samboegendomen för att det ska räknas som giftorättsgods eller samboegendom. Det innebär alltså i det här fallet att i och med att ni har använt pengarna för att delvis amortera av ett lån på ett gemensamt ägt hus samt renovering av det så har pengarna som har använts till det förlorat sin identitet och de räknas därmed som giftorättsgods eller samboegendom. Och om det är så att det din partner har det som är kvar av pengarna på ett separat bankkonto som bara hen har tillgång till så räknas de där pengarna hen har kvar på bankkontot fortfarande som enskild egendom. Annars räknas inte de pengarna som inte har använts som enskild egendom.

Är det så att du behöver hjälp med bodelningen rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Alejandra VasquezRådgivare