När någon vägrar betala skuld

Hej! Jag och en kompis delade lägenhet med en annan tjej (kallad X) när vi pluggade i USA förra året. Hon stod som huvudperson på kontraktet, men jag och min kompis stod båda med på kontraktet (bara inte som huvudman, vilket betyder att det var hon som hade ansvaret att ge dom hyran, inget annat). I alla fall så var det X som fick deposit-pengarna när vi flyttade ut i somras just eftersom hon var huvudman. Vi hade alla betalat in 800 dollar var och en när vi flyttade in. I en facebook-konversation sa hon att hon hade fått tillbaka pengarna av hyresvärden och att vi alla skulle få 440 dollar var (vilket lät rimligt). Så jag och min kompis gav henne våra bankuppgifter och så sa X att hon skulle föra över pengarna. Men så gjorde hon inte det och när jag och min kompis började pressa henne så blockerade hon oss båda på facebook. Hon var då kvar i USA och det kändes inte som att vi kunde göra något, men har hört av kompisar som X inte har blockat på facebook att hon är tillbaka i hemstaden nu. Jag och min kompis ringde förresten till X:s mamma i september och berättade vad som hade hänt och undrade om hon inte kunde prata med X och göra så att hon upphävde blocken så vi kunde prata. Inget har hänt efter det. Jag och min kompis har en massa vittnen vi skulle kunna ta in då vi hade en massa gemensamma kompisar med X, och sen har vi facebookkonversationen. Då hon har blockat oss så står dock inte hennes namn längre som avsändare utan det står bara "Facebook-användare" men i den långa konversationen (som började när hon flyttade in i januari förra året) nämner hon hennes hund som hon fortfarande har, och på en bild hon skickade i meddelandet av ett kvitto står det underst "Tack X", och sen skriver hon ut sin ålder och födelsedag i somras. Tror ni att jag och min kompis skulle kunna få tillbaka våra pengar? Jag har mailat hyresvärden ett antal gånger men de verkar ha svårt att få fram vårt lägenhetskontrakt eller lapp om hur mycket de betalade ut till X eller någonting egentligen. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till att börja med vill jag bara förklara att jag har formulerat om vissa delar av din fråga för att inte någon identifierbar person ska kunna pekas ut i den. Detta då alla svar här på Lawline är offentliga och blir tillgängliga via t.ex. google.

Om någon är skyldig en pengar men vägrar att betala denna skuld kan man vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Detta gör ni enkelt genom att fylla i en blankett som finns tillgänglig på Kronofogdemyndighetens hemsida (ni bör skicka in varsin blankett med era respektive krav). Var då noga med att fylla i exakt hur mycket hon är skyldiga er och att det gäller återbetald deposition för den lägenhet ni hyrde tillsammans. Att ansöka om betalningsföreläggande kostar 300 kr, och Kronofogdemyndigheten kommer att skicka en faktura på detta belopp till er. Ni kan räkna in detta i den summa som X är skyldiga er, men var noga at skriv att ni har gjort detta.

När kronofogden har fått in era ansökningar om betalningsföreläggande kommer de att skicka ett brev till X med ett föreläggande om att hon måste betala skulden till er. Förhoppningsvis kan detta få henne att förstå att hon måste betala sina skulder och gör därför detta. Om hon betalar ska ni höra av er till Kronofogdemyndigheten och ta tillbaka era ansökningar. Om hon inte hör av sig till Kronofogden eller betalar självmant kommer Kronofogden att meddela ett utslag (lite som en dom) som säger att ni har rätt och att X måste betala det ni säger att hon är skyldig. Om ni vill kan ni även begära att få hjälp av Kronofogden att verkställa detta.

Skulle X höra av sig till Kronofogden och invända mot era krav (alltså säga att hon inte är skyldig er de pengar som ni påstår att hon är skyldig er) kommer ni att underrättas om detta och får sen välja om ni skulle vilja ta det vidare till en domstol.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare