När måste vårdnadshavare informeras om konflikt i skolan?

Hej

Min son är 14 år och hans lärare har gjort ett fejk konto för att se vad han har i sin mobil app tic toc.

Sedan har han tagit in min son och tagit mobilen och raderat en oskyldig videosnutt på sin fd klasskamrat när dem spelade och min son fick av kamraten lägga upp denna videosnutt i tic toc .

Får man som mentor och lärare göra så här utan att kontakta föräldrar och ta in sonen min och hota med ungdomsanstalt och rättegångar .

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag saknar detaljer för att fullt förstå vad som skett och vad läraren i sådant fall agerat på. I min mening har denna läraren gått utöver sin befogenhet och blandat in sig i elevernas liv på ett sätt som kan ifrågasättas och som rektorn bör uppmärksammas på. Jag kan dock inte se att det är olagligt även om det är olämpligt. Det som däremot är rättsligt relevant är att man vidtagit dessa åtgärder utan att meddela vårdnadshavarna.

Vårdnadshavare har en rätt till insyn hos sina barn för att de ska kunna genomföra sina skyldigheter att uppfostra och vårda sina barn. Rätten till insyn minskar desto äldre barnen blir samt dess mognadsgrad.(6 kap. 2 § andra stycket Föräldrabalken)

Av din fråga är det svårt för mig att avgöra exakt vad som har hänt som läraren agerat på. Jag tolkar att något i vart fall hänt som läraren ansett varit fel och brottsligt i och med att han meddelat din son om rättegångar och ungdomsanstalt knutet till denna händelsen som skett mellan din son och en klasskamrat. Av din fråga tolkar jag att läraren varit väldigt upprörd över situationen, vilket också innebär att han lagt stor vikt vid den. Därför uppkommer frågan varför han inte meddelat vårdnadshavare (du) om denne situationen, hur skolan vill lösa det o.s.v. Enda anledningen till att inte involvera vårdnadshavare om en incident är om det inte anses behövligt med hänsyn till elevens ålder och mognad. Vid 15 år brukar man säga att vårdnadshavare inte behöver veta om eleven har kontakt med kurator eller sjuksköterska exempelvis.

Min bedömning är att en konflikt som inte involverat våld (!) mellan två elever i 14 års åldern inte påkallar vårdnadshavarens rätt till insyn. Jag har som nämnt ingen bakgrund i konflikten men med tanke på lärarens beteende och att han tagit upp rättegång och ungdomsanstalt så verkar i vart fall läraren lägga stor vikt vid situationen och då borde även vårdnadshavare involveras.

Sammanfattningsvis råder jag er kontakta rektorn angående lärarens fejkprofil, då detta rent professionellt känns olämpligt, men sedan bör ni även ifrågasätta varför ni som vårdnadshavare inte blev informerade och involverade i denna konflikten i och med att läraren ansåg att den var så pass viktig att den kunde resultera i straffrättsliga åtgärder. Hänvisa till er lagstadgade rätt till insyn. Som sagt gäller inte den i alla konflikter som uppstår i skolan, men i vart fall när läraren likställer det med brottsliga gärningar.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning
Natalie van den BroekRådgivare