När måste man senast kräva skadestånd efter uppsägning?

JAG BLEV UPPSAGD IFRÅN ETT JOBB ÅR 2012. Jag antar att man kan knappast söka skadestånd efter så lång tid efteråt `? Är regeln man max 6 månader efter anställningens slut kan skadestånd sökas.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att inte förlora eventuell rätt till skadestånd, måste en underrättelse tillhandahållas arbetsgivaren om skadeståndsanspråket inom fyra månader, från det att den skadegörande handlingen (uppsägningen) företogs (41 § lagen om anställningsskydd).

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare