FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag22/01/2022

När måste första styrelsesammanträdet ske i ett nybildat aktiebolag?

Hej,

Jag har precis bildat ett aktiebolag och jag undrar när det första styrelsemötet ska ske? Behöver vi hålla ett första konstituerande styrelsemöte så snart som möjligt eller kan detta ske efter första räkenskapsårets slut då man håller årsstämman?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du precis har bildat ett aktiebolag, och undrar om ni måste hålla ett första styrelsemöte nu i snar framtid, eller om ni kan vänta till räkenskapsårets slut.

Bestämmelser om aktiebolag finns i aktiebolagslagen ("ABL") och aktiebolagsförordningen ("ABF").

Är bolaget registrerat?

Jag förutsätter att styrelsen har anmält bolaget för registrering. Om styrelsen inte har gjort det måste detta göras inom sex månader från stiftelseurkundens undertecknande (2 kap. 22 § ABL). Det räcker dock med att en sådan anmälan undertecknas av en styrelseledamot eller av VD:n (1 kap. 2-4 § ABF).

När måste styrelsen sammanträda?

Styrelsen måste sammanträda minst en gång om året för att bestämma årsredovisningen, så att den är klar att presenteras på årsstämman (8 kap. 4 § och 7 kap. 10 § ABL). Det är alltså obligatoriskt enligt ABL med minimum ett styrelsesammanträde per år.

Styrelsen måste utöver detta minimum sammanträda om en styrelseledamot eller VD:n begär det (8 kap. 18 § ABL), samt om bolagsrevisorn har framställt en erinran till bolagsledningen (9 kap. 39 § ABL).

Vidare måste styrelsen sammanträda om det framgår av en arbetsordning i ett publikt aktiebolag (8 kap. 46 a § ABL) eller om det framgår av bolagsordningen.

Utöver dessa krav så ska styrelsens ordförande se till att sammanträden hålls när det behövs (8 kap. 18 § ABL).

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis är det enligt ABL ett krav på att styrelsen sammanträder minst en gång om året för att bestämma årsredovisningen inför årsstämman.

Ni kan alltså vänta med första styrelsesammanträdet såvida inte:
- en styrelseledamot eller VD:n begär sammanträde,
- bolagsrevisorn framställer en erinran,
- krav på sammanträde framgår av en arbetsordning eller bolagsordning, samt
- styrelseordföranden anser att ett styrelsesammanträde behövs.

Föreligger ingen av dessa omständigheter kan ni sålunda vänta med styrelsesammanträdet tills det är dags att bestämma årsredovisningen inför årsstämman.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Hör gärna av dig till oss på Lawline igen om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare