FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/11/2019

När måste arbetstagaren sjukanmäla sig?

Har arbetsgivaren rätt att sätta ogiltig frånvaro vid anmäld frånvaro,

Alltså en personal ringer lördag morgon och sjukanmäler sig lördag och söndag, och arbetsgivaren sätter sen ogiltig frånvaro pga att man inte sagt något om det på fredagen då de hade sms-kontakt.

Man planerar ju inte i förväg att man ska bli sjuk..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det finns inga uttryckliga regler om exakt när sjukanmälan ska ske till arbetsgivaren, utan arbetsgivaren bestämmer själv vilken policy den vill ha kring sjukanmälan. Det finns dock relevanta bestämmelser i lagen om sjuklön. I 8 § stadgas att arbetsgivaren inte är skyldig att ge arbetstagaren sjuklön för tid innan arbetstagaren sjukanmält sig. Arbetstagaren har dock rätt till sjuklön om hen kan visa att hen varit förhindrad att sjukanmäla sig tidigare. Så länge arbetstagaren sjukanmäler sig innan passet den aktuella dagen har denne därmed rätt till sjuklön. Värt att nämna är att arbetsgivaren därmed kan kräva att sjukanmälan sker varje dag arbetstagaren stannar hemma på grund av sjukdom. I fallet du beskriver i frågan kan därmed arbetsgivaren kräva att arbetstagaren sjukanmäler sig både lördag och söndag morgon. Arbetsgivaren kan dock inte kräva att sjukanmälan sker dagen innan. Precis som du skriver kan ju arbetstagaren inte alltid veta att denne kommer att vara sjuk i förväg.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare