FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/04/2019

När krävs svensk spellicens för onlinespel?

Hej,

Jag har en fråga angående den nya spellagen som trädde i kraft 1 januari 2019 (spellag 2018:1138).

Bl.a. framgår att lagen skall tillämpas på spel som tillhandahålls i Sverige och för att tillhandahålla spel enligt lagen krävs en licens.

Vidare finns möjlighet till självavstängning från allt licensierat spel genom anmälan på spelpaus.se.

Om ett spelbolag inte har licens enligt den nya spellagen tolkar jag det som om de inte får tillhandahålla spel i Sverige.

Nu till frågan. Låt säga att ett spelbolag erbjuder spel och vadhållning om pengar på internet. De har en utländsk licens men saknar licens för att få tillhandahålla spel i Sverige. På bolagets hemsida har svenska medborgare trots detta möjlighet att från Sverige logga in på ett personligt användarkonto, överföra pengar och nyttja bolagets utbud av olika former av spel med pengar. Kan detta betraktas som att bolaget i fråga tillhandahåller spel i Sverige? Om så är fallet, kan det anses som om bolaget därmed också gör en överträdelse av den nya spellagen?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 1 kap. 2 § spellagen anges att lagen ska tillämpas på spel som tillhandahålls i Sverige. För att inte allt spel över internet ska omfattas av lagen undantas sådana spel som inte riktas mot den svenska marknaden.

När lagen säger att något ska vara riktat mot den svenska marknaden räcker det inte med att en webbplats där spel tillhandahålls är åtkomlig från Sverige. För att något ska anses riktat mot den svenska marknaden krävs att webbplatsen är utformad för den svenska marknaden.

En bedömning får alltså göras i varje fall om webbplatsen ska anses utformad för den svenska marknaden. I förarbetena till lagen anges att omständigheter av betydelse för denna bedömning kan vara att webbplatsen innehåller svenska text eller erbjuder insättningar eller vinster i svensk valuta.

Så länge ett undantag som finns i spellagen inte gäller så kommer bolaget att överträda spellagen om de saknar licens och riktar spelverksamhet till den svenska marknaden.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare