När kommer min skuld att preskriberas?

Hej! Om man har haft en avbetalningsplan med försäkringskassan i mer än 10 år ,kan resten av skulden preskiberat då? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till oss på Lawline.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av preskriptionslagen (PreskL).

När preskriberas en skuld?

Huvudregeln är att en skuld preskriberas tio år efter tillkomsten om den inte avbryts innan det (2 § första stycket PreskL).

Om det sker preskriptionsavbrott börjar alltså en ny preskriptionstid på tio år från dagen då avbrottet började (6 § PreskL). Ett preskriptionsavbrott kan ske på flera sätt, men det handlar om att du på något sätt får en påminnelse om att skulden finns, detta kan exempelvis ske att de som driver in skulden skickar påminnelse om skulden eller att du erkänner skulden genom att exempelvis göra en avbetalning på skulden (5 § PreskL).

Låt oss säga att en skuld uppkommer år 2010, den ska då preskriberad år 2020 om inget preskriptionsavbrott sker. Säg att ett preskriptionsavbrott sker då exempelvis du får ett brev med påminnelse om skulden år 2014. Då förlängs preskriptionstiden med tio år från den dagen vilket innebär att den nu istället kommer att preskriberas år 2024. Detta kan ske obegränsat antal gånger.

Sammanfattningsvis är preskriptionstiden tio år om det inte sker något preskriptionsavbrott för då förlängs preskriptionstiden med ytterligare tio år.

Hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några andra frågor är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare