FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp25/03/2021

När kan tingsrätten neka dig en offentlig försvarare?

https://lagen.nu/1942:740#K21P3aS1Goddag! Jag blev gripen förra året med 40 gram cannabis uppdelad i påsar, när jag blev gripen så fick jag panikattack och stelnade . Därefter på samma dag fick jag husrannsakan och dem hittade ungefär 100 gram i en påse i mitt sovrum.

Nu för blev jag anklagad för ringa narkotika, narkotika brott i överlåtelse och dessutom motstånd mot tjänsteman.

Jag ska ha förhör och önskade ha en offentlig försvarare eftersom jag kan tydligen hamna i fängelse för detta men tingsrätten gjorde avslag på min ansökan och överklagan.

Vad ska jag göra? Jag får panik attacker nu när polisen hör av sig och är rädd att göra förhöret själv för jag vill inte säga något dumt som kommer göra min straff ännu hårdare.

Jag själv har inte råd med advokat och inte heller om det kommer bli böter. Framför allt jag vill inte heller hamna i fängelse. Jag har slutat med allt och kämpar med studier och jobb och önskar verkligen inte att detta straff kommer förstöra min situation.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten till en offentlig försvarare regleras i 21 kap. 3 a § 1 st. rättegångsbalken (RB). Där framgår det att du har rätt till en offentlig försvarare om den misstänkte begär det och är anhållen eller häktad eller om det är fråga om ett brott för vilket det inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader. Utöver detta kan även en offentlig försvarare förordnas om det bl.a. föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller vad målet rör (se 21 kap. 3 a § 2 st. RB).

De brott du står misstänkt för regleras dels i 2 § narkotikastrafflagen (1968:64) samt 17 kap. 4 § brottsbalken (BrB). Ringa narkotikabrott medför antingen böter eller fängelse i högst sex månader, och våldsamt motstånd likaså. Det vill säga, enligt 21 kap. 3 a § 1 st. RB har du inte rätt till en offentlig försvarare. Detta innebär att du i sådana fall enbart kan bli förordnad en försvarare om det anses föreligga sådana särskilda skäl enligt 21 kap. 3 a § 2 st. RB. Vid bedömning av huruvida särskilda skäl föreligger tar rätten bl.a. hänsyn till om du är kapabel till att föra ditt försvar på egen hand, samt ifall det inte står klart vilken påföljd som förväntas, exempelvis ifall du antingen kan bli dömd till böter eller fängelse.

Vad kan du göra? Det du kan göra nu är att ansöka om en offentlig försvarare på nytt och då föra en argumentation kring ovanstående. Kanske särskilt den omständigheten att du inte upplever det som att du kommer klara av att försvara dig själv med hänsyn till att du drabbas av panik eller dylikt.

Hoppas detta inbringade mer klarhet i situationen, och om inte så är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Bästa hälsningar,

Hanna Törnsén FredrikssonRådgivare