När kan tingsrätten begära in bevisning i tvistemål?

Kan Tingsrätten (avser tvistemål) begära ut dokument från Rekonstruktören eller konkursförvaltaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan tingsrätten begära ut dokument för ett tvistemål?
Det beror på vad för typ av tvistemål det är. Om det är ett tvistemål där förlikning om saken är tillåten har tingsrätten ingen möjlighet att begära in bevisning som detta skulle anses vara. Men gäller det istället ett tvistemål där förlikning om saken inte är tillåten har tingsrätten möjlighet att begära in bevisning. Huvudregeln är alltså parterna i målet ansvarar för att föra bevisningen i målet, se 35 kapitlet 6 § rättegångsbalken.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare