När kan man skriva äktenskapsförord?

Hej Jag o min man skrev aldrig ett äktenskapsförord när vi gifte oss 2014 Nu 9 år senare kan jag skriva ett då när de gäller ett arv efter min far som jag använde till att köpa ett hus 2016 Och även om man ligger i skilsmässa,fast vi bestämt att vi inte ska skilja oss.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta om du och din man kan skriva äktenskapsförord under äktenskapets gång, möjligtvis under pågående skilsmässa.

Vad är ett äktenskapsförord?

Ett äktenskapsförord är ett avtal genom vilket makar kan bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska utgöra dennes enskilda egendom (7 kap. 3 § äktenskapsbalken (1987:230)). I den mån egendom inte är enskild utgör den istället giftorättsgods (7 kap. 1 § äktenskapsbalken (1987:230)). Detta har betydelse i samband med en bodelning eftersom denna endast ska omfatta makarnas giftorättsgods (10 kap. 1 § äktenskapsbalken (1987:230)). Observera vidare att en sådan i regel ska genomföras vid äktenskapsskillnad (9 kap. 1 § äktenskapsbalken (1987:230)).

Hur och när kan ett äktenskapsförord upprättas?

Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen, dateras och därefter undertecknas av makarna alternativt de blivande makarna (7 kap. 3 § andra stycket äktenskapsbalken (1987:230)). Detta kan ske såväl före ingåendet av ett äktenskap som när som helst under detsamma. Notera dock att det måste registreras hos Skatteverket för att det ska vara giltigt (7 kap. 3 § tredje stycket äktenskapsbalken (1987:230)).

Observera härvid att ett äktenskapsförord som upprättas under äktenskapets gång blir giltigt först från och med den dag då det lämnades in till Skatteverket. Detta är viktigt att beakta eftersom en bodelning i samband med en äktenskapsskillnad ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena så som de såg ut den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 2 § äktenskapsbalken (1987:230)). Vad som kommer att ingå i bodelningen kommer därmed att bero på hur makarnas egendomsförhållanden såg ut just den dagen.

Detta betyder att ett äktenskapsförord måste registreras hos Skatteverket innan talan om äktenskapsskillnad har väckts om det ska påverka en bodelning i samband med äktenskapsskillnaden. I det fall makarna har ansökt om äktenskapsskillnad men inte avser att fullfölja denna bör det dock inte finnas några direkta hinder mot att upprätta ett äktenskapsförord även därefter (åtminstone inte sedan talan om äktenskapsskillnad har förfallit).

Sammanfattning

Ett äktenskspsförord kan, som regel, upprättas när som helst under ett äktenskap. För att det ska vara giltigt måste det dock registreras hos Skatteverket. En bodelning till följd av äktenskapsskillnad ska vidare göras med utgångspunkt i makarnas egendomsförhållanden den dag då ansökan om äktenskapsskillnad lämnades in. För att ett äktenskapsförord ska kunna påverka den därpå följande bodelningen måste det därmed ha registrerats hos Skatteverket senast samma dag som talan om äktenskapsskillnad väckts.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma. Du kan även vända dig till Skatteverket för vidare information rörande äktenskapsförord. Du går dessutom att kontakta dem i fall du vill ställa några frågor till dem.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare