När kan man säga upp en tidsbegränsad anställning med omedelbar verkan?

Jag har precis börjat jobba på ett nytt jobb. När jag var på intervju sa chefen att "jag skriver kontraktet så att du har rätt att säga att detta inte funkar". Jobbar i skola som elevassistent och känner just att detta inte funkar. Får ingen rast alls och hinner inte ens äts lunch. Jag har en tidsbegränsad anställning till månad 06 från 01. Kan jag säga upp mig med omedelbar verkan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag vill börja med att föreslå att du tittar i ditt anställningsavtal. Om det står i ditt anställningsavtal att du har rätt att säga upp dig med omedelbar verkan, så har du rätt till det. I annat fall har du endast rätt att säga upp dig med omedelbar verkan om din arbetsgivare i väsentlig mån har åsidosatt sina ålägganden mot arbetstagaren (lagen om anställningsskydd 4 § 3 stycket). Att du som arbetstagare inte får rast eller knappt hinner äta lunch är troligen inte tillräckligt för att din arbetsgivaren ska ha åsidosatt sina ålägganden mot dig i väsentlig mån. Det krävs snarare att du som arbetstagare inte fått lön eller att din arbetstagare har varit våldsam mot dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Du hittar lagen om anställningsskydd på följande länk: https://lagen.nu/1982:80

Lawline RådgivareRådgivare