FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/01/2023

När kan man hälsa på en vän som sitter i fängelse?

Om man är straffad hur lång tid måste de gå innan man kan hälsa på en vän som sitter inne

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret är att det inte finns någon särskild tidsgräns som måste ha förflutit för att du ska kunna hälsa på en vän som sitter i fängelse eller häkte. Däremot måste du fylla i en blankett från Kriminalvården, vilken skickas till dig på begäran av den som vill ta emot besök. Kriminalvården måste göra en prövning och godkänna ditt besök. Om ditt besök exempelvis skulle anses utgöra en säkerhetsrisk, kan Kriminalvården neka dig möjligheten att besöka din vän. Kriminalvården kan även göra en bakgrundskontroll på dig för att se om du förekommer i belastningsregistret.

Svaret är att det inte finns någon särskild tidsgräns som måste ha förflutit för att du ska kunna hälsa på en vän som sitter i fängelse . Däremot måste du fylla i en blankett från Kriminalvården, vilken skickas till dig på begäran av den som vill ta emot besök. Kriminalvården måste göra en prövning och godkänna ditt besök. Om ditt besök exempelvis skulle anses utgöra en säkerhetsrisk, kan Kriminalvården neka dig möjligheten att besöka din vän. Kriminalvården kan även göra en bakgrundskontroll på dig för att se om du förekommer i belastningsregistret. Mer information framgår i Kriminalvårdens hemsida: https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/besok/.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Samer MajidRådgivare