FrågaFAMILJERÄTTFaderskap03/04/2018

När kan man få tillfällig föräldrapenning?

Om under mina 10 dagar vid barns födelse så är det 2 st röda dagar innebär det att jag då får 12 dgar ledigt

Med 2 dagar betalt från arbetsgivare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över ledigheten de första dagarna efter att barnet har fötts samt vad de röda dagarna innebär. Om jag har tolkat frågan fel är du välkommen att skicka in en ny fråga!

Tillämpligt lagrum

Socialförsäkringsbalken (SFB).

Vad gäller?

Den förälder som inte är gravid kan få ersättning för tio arbetsdagar efter att barnet har fötts. Syftet med dagarna är att föräldern som inte är gravid ska få vara med när barnet föds samt finnas där för familjen de första dagarna, detta framgår av 13 kap. 10 § SFB.
Ersättningen benämns tillfällig föräldrapeng och hur mycket du kan få beror på din lön då den tillfälliga föräldrapengen utgör cirka 80% av din lön.

Det finns två krav för att du ska få rätt till den tillfälliga föräldrapengen och de är att du ska vara försäkrad i Sverige (vilket man oftast är om man lever och/eller arbetar här) samt att barnet ska bo i Sverige eller inom EU/EES.

Jag hittar inget specifikt gällande de två röda dagar du nämner men jag råder dig att ta kontakt med försäkringskassan (här) för att få en ännu djupare insikt i vad som gäller.

Slutsats

Om du uppfyller kraven ovan har du rätt till tio arbetsdagars betald ledighet (cirka 80% av din lön) efter att barnet har fötts.

Hoppas du fick svar på din fråga och återkom gärna med fler frågor till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare