När kan man dömas för förtal enligt brottsbalken?

Hej! Kvinnan min sambo hade affär med skriver till han om mig efter att han lämnat henne -att våran dotter är inte hans, att jag ska skada och döda han, att jag planerade allt för att separera de och skrämma han, jag kontrollerar han- kan jag anmäla henne för förtal?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brottet förtal regleras i 5 kap 1 § brottsbalken. Där sägs att den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal. Det krävs alltså för brott att 1) en uppgift har lämnats, 2) att uppgiften ska avse en viss levande människa, 3) uppgiften ska vara ägnad att utsätta personen för andras missaktning, och 4) uppgiften ska ha lämnats till någon annan än den som uppgiften avser.

Det är i ditt fall klart att uppgifter har lämnats till en annan person än du själv (din sambo). Dessa uppgifter är enligt mig ägnade att utsätta dig för din sambos missaktning, då personen skriver att du varit otrogen, att du ska göra honom illa och liknande. Det krävs inte enligt lagen att någon faktisk missaktning ska uppstå för att det ska vara fråga om brott, utan uppgifterna behöver endast typiskt sett leda till andras missaktning. Uttalandena som personen gjort på sms till din sambo får sägas typiskt sett leda till missaktning hos den eller de personer som nås av uppgifterna.

Det kan vara så att uppgifterna personen lämnat till din sambo är att klassa som förtal. Det som kan göra det tveksamt är om det inte finns någon grund för din sambo att tro på det som skrivits i meddelandena. Har din sambo ingen som helst anledning att tro på meddelandena, och tror han heller inte på dem och leder det inte till några problem mellan er, kanske uppgifterna inte kan anses ägnade att leda till missaktning. Men detta är bedömningar som en domstol ska göra. Oavsett bör du polisanmäla händelserna, då det kan vara fråga om förtal och även andra brott.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare