När kan man ansöka om svenskt medborgarskap om man dömts för narkotikabrott?

Hej! När kan man ansöka om svenskt medborgarskap om man finns i belastningsregistret som en följd av narkotikainnehav? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge en person måste vänta för att bli svensk medborgare beror på vilket straff personen i fråga fått. Den tid som måste gå innan man kan få ett svenskt medborgarskap kallas för karenstid och räknas vanligtvis från när brottet begicks.

Karenstiden för olika brott är inte bestämt i lag. På migrationsverkets hemsida finns dock en mall som migrationsverket utgår ifrån när de gör sina bedömningar om svenskt medborgarskap. Vad gäller narkotikabrott varierar straffet alltifrån dagsböter till fängelse. Karenstiden beror alltså på vilket straff personen i fråga dömdes till. Har personen exempelvis dömts till fängelse i en månad, så måste det gå minst 4 år efter att brottet begicks innan en ansökan om svenskt medborgarskap kan beviljas.

Eftersom jag inte vet hur långt straffet blev för personen i fråga så rekommenderar jag dig att se tabellen på migrationsverkets hemsida. Där kan du tydligt utläsa karenstiden beroende på straffet för brottet.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare