FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/11/2022

När kan man anmäla en hundägare och vart ska anmälan ske?

Hej! Kan man anmäla en hundägare som gång på gång sätter sin hund utanför dörren med plexikoppel (ganska långt, cirka 5meter). Hunden springer o försöker attackera min hund så fort vi går förbi och idag släppte kopplet så hunden kom lös, ägaren kom springandes o han precis fånga hunden. Hunden är väldigt aggressiv och blir arg så fort han ser mig och min hund på promenaderna. Var ska man anmäla isåfall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Eftersom din fråga berör en hund och dess hundägare kommer jag att redogöra för vilka skyldigheter en hundägare har samt vad du kan göra i den uppkomna situationen. I mitt svar kommer jag att hänvisa till lag om tillsyn över hundar och katter (Hund-och katt lagen).

Vilka skyldigheter har en hundägare och vad gäller om hundägaren inte följer sina skyldigheter?

Som hundägare har man ett ansvar att hunden hålls under tillsyn, hundägaren ska sköta om hunden samt beakta dess natur och övriga omständigheter på ett sådant sätt att hundägaren förebygger skador eller avsevärda olägenheter ( 1 § Hund-och katt lagen). Som hundägare ansvarar man därmed för sin hund och för att hunden inte ska orsaka någon skada. Hundägaren har även en skyldighet att ersätta skador som dennes hund orsakar, även om skadan inte orsakats av hundägaren (19 § Hund-och katt lagen). Om hundägaren skulle brista i sin tillsyn eller skötseln av sin hund har länsstyrelsen rätt att meddela förelägganden eller förbud i syfte att förebygga skada eller avsevärd olägenhet ( 8 § Hund-och katt lagen). Länsstyrelsen har även rätt att omhänderta en hund för att förhindra att hunden orsakar skada ( 11 § Hund-och katt lagen) eller meddela om hundförbud (15 § Hund-och katt lagen).

Vad gäller i ditt fall och vad kan du göra nu?

Av din fråga framgår att hundägaren har koppel på sin hund, vilket talar för att hundägaren utövar viss tillsyn över sin hund. Dock är kopplet långt, vilket innebär att hunden kan röra sig över en större yta och ev. orsaka skador och dessutom släppte kopplet när du gick förbi, vilket kan tala för att hundägaren inte har utövat tillräcklig tillsyn över hunden. Det kan vara av betydelse om hunden befann sig på en inhägnad plats, exempelvis om hunden var kopplad vid dörren och det fanns någon typ av staket runtomkring som skulle hindrat hunden från att springa bort och potentiellt orsaka skada, eller om det inte fanns ett staket och hunden hade kunnat springa i väg själv och orsakat skada. Av din fråga framgår dock inte den typen av information och jag kan därför inte avgöra om det finns fler faktorer som kan tala för eller emot en bristande tillsyn av hunden. Det framgår inte heller att hunden i nuläget skulle ha orsakat någon typ av skada, även om hunden bettet sig aggressivt och försökt attackera din hund vilket kan uppfattas såsom obehagligt. Därför kan jag inte med säkerhet bedöma om hundägaren i frågan har brustit i sin tillsyn av sin hund även om det enligt min mening finns omständigheter som talar för det.

Om du anser att hundägare har brustit i sin tillsyn har du en rätt att anmäla detta. En anmälan görs till länsstyrelsen i din kommun alternativt till polisen om du har blivit utsatt för ett brott (av din fråga framgår dock inte något som tyder på att detta rör sig om något brottsligt). Du kan därför kontakta länsstyrelsen i din kommun och informera dem om detta, länsstyrelsen kommer då göra en bedömning om hundägaren brustit i sin tillsyn och om länsstyrelsen ska meddela någon form av förbud eller föreläggande gentemot hundägaren.

Vad gäller sammanfattningsvis?

Om en hundägare brister i sin tillsyn av dennes hund så kan detta anmälas. Anmälan görs via länsstyrelsen. Av din fråga framgår omständigheter som talar för och emot att hundägaren har brustit i sin tillsyn. Utan mer information om omständigheterna kan jag inte göra en fullkomlig bedömning av om hundägaren har brustit i sin tillsyn, men att hunden lämnas utanför dörren i ett koppel som är långt och att kopplet släppte kan enligt mig tala för att tillsynen brustit. Om du anser att hundägaren har brustit i sin tillsyn av hunden har du rätt att kontakta länsstyrelsen i din kommun och göra en anmälan. Då kommer länsstyrelsen få avgöra om det skett en brist i tillsynen samt om man ska meddela ett föreläggande eller förbud till hundägaren eller aktualisera någon annan åtgärd.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare