När kan jag ta om mitt körkort utan läkarintyg efter grov rattfylla?

Hej. Jag undrar hur lång tid det ska gå, från när polisen tog mitt körkort (domen blev grov rattfylla), tills jag kan börja ta om mitt kort utan läkarintyg? Har uppfattat det som 5 år. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Spärrtid

När någon gör sig skyldig till (eller misstänks för) grovt rattfylleri ska Transportstyrelsen återkalla personen i frågas körkort (5 kap. 3 § första punkten c & 5 § körkortslagen). När körkortet återkallas beslutas hur länge körkortet ska vara återkallat, en så kallad spärrtid. Vid grovt rattfylleri bestäms spärrtiden till minst ett år, men vanligen två år. Först när spärrtiden är slut kan personen ta om sitt körkort. (5 kap. 6 § körkortslagen)

Ansöka om körkortstillstånd

För att kunna ta om sitt körkort krävs ett körkortstillstånd. Körkortstillstånd får inte beviljas om sökanden är opålitlig i nykterhetshänseende. Ifall det behövs för att kunna bedöma pålitligheten är sökanden skyldig att genomgå läkarundersökning. Om den sökande dömts för grovt rattfylleri inom de senaste fem åren före ansökan krävs alltid ett särskilt läkarutlåtande för att styrka lämpligheten (3 kap. 1 § tredje stycket körkortsförordningen). Även efter dessa fem år kan dock Transportstyrelsen anse det behövligt att kräva läkarundersökning (3 kap. 2 & 3 §, 10 kap. 6 § körkortslagen).

Sammanfattningsvis beror spärrtiden, det vill säga under hur lång period du inte kan ta om ditt körkort, på flera olika faktorer. Hur lång just din spärrtid är framgår av beslutet om återkallelse som du ska ha fått från Transportstyrelsen. När spärrtiden gått ut kan du söka körkortstillstånd på nytt för att därefter ta körkort. Inom de fem första åren kommer Transportstyrelsen att kräva läkarintyg, men även efter detta kan det krävas.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har flera frågor kring detta ämne bör Transportstyrelsen kunna vara behjälpliga. Du är givetvis också varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline

Vänligen,

Malin GustavssonRådgivare