När kan jag besöka en anhörig som blivit häktad?

Hur länge måsta man vänta innan du får göra ett besök en anhörig blivit häktad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen bestämd tid för hur länge du ska vänta innan du kan besöka en anhörig i häktet utan det är alltid häktet som bestämmer om ett sådant besök får ske. En intagen får ta emot besök i den utsträckning det lämpligen kan ske, 3 kap. 1 § häkteslagen. Alla häkten har fasta besökstider och alla besök måste bokas i förväg via telefon. På Kriminalvårdens hemsida kan du ta reda på kontaktinformationen och besökstiderna för det häkte som din anhörige är placerad på och ringa in och be om att få boka in ett besök hos din anhörige. Du kan läsa mer om besök på häkte på Kriminalvårdens sida om besök.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare