FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/10/2022

När kan jag aktivera framtidsfullmakt?

Är det läge att aktivera min framtidsfullmakt? Jag upplever att min mor som är 92 år utnyttjas av min bror och inte riktigt kan försvara sig. Min bror har ett hus i Thailand och har har av min mor fått men inte skrivit över på sig ett fritidshus värt ca 1,5 mkr. Han har varit skriven där och står för elräkningen men fastighetsavgiften betalar vår mor. Han betalar ingenting för nyttjandet och har inte renoverat sedan han tog över. Han har sedan ca 2 år ändå flyttat in hos vår mor i hennes lägenhet, vilken jag och min sambo hjälpte henne att köpa och äger 85% av, utan ersättning. Min bror har skrivit sig där nu. Han betalar varken el, hyra eller några andra boendekostnader till min mor eller oss. Hon ger honom pengar ibland. Nu har han bestämt att hans flickvän skall komma på besök i 3 månader och bo med honom i vår mors lägenhet. Min mor är inte lycklig över detta men i diskussionerna tar hon hans parti, hon är inte direkt dement men har inte riktigt klar tidsuppfattning och klarar ingen administration själv längre. Jag sköter alla hennes affärer och hjälper henne med allt. Min bror har bett min mor garantera för flickvännens uppehälle i visumet eftersom han själv inte har tillräcklig pension. Vi är oroliga att avsikten är att de nu skall gifta sig och fortsätta bo i lägenheten och att min mor skall skriva på ekonomisk garanti för att kvinnan skall få uppehållstillstånd. Jag har framtidsfullmakt för mor men vet inte om hon är tillräckligt oförmögen för aktivering.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Framtidsfullmakten ska aktiveras när din mor inte längre har förmåga att ta hand om de angelägenheter fullmakten avser. Oförmågan kan bero på sådant som sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något annat liknande förhållande som är varaktigt (1 § lagen om framtidsfullmakter). Det är således fråga om en situation där din mor inte längre har förmåga att klara sig själv.

Framtidsfullmakten kan gälla för både ekonomiska och personliga angelägenheter (2 § lagen om framtidsfullmakter) och det är du som fullmaktshavare som är skyldig att bevaka din mors rätt i de angelägenheterna som omfattas av framtidsfullmakten. Din mor är 92 år och verkar inte kunna stå upp mot att utnyttjas ekonomiskt. Vidare har hon ingen tidsuppfattning och klarar inte sin administration själv. Detta och med hänsyn sett till hennes åldern är något som kan ses som försvagat hälsotillstånd eller något annat varaktigt förhållande. Du är fullmaktshavare och är som ovan sagt skyldig att bevaka de angelägenheter som omfattas av fullmakten. Omfattas således ekonomiska angelägenheter ska du bevaka de och se till att hon inte utnyttjas av din bror - eller någon annan för den delen.

För det fall att framtidsfullmakten omfattas av hennes ekonomiska angelägenheter anser jag att du kan aktivera framtidsfullmakten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare