När kan halvsyskon ärva hela kvarlåtenskapen?

Arv mellan halvsyskon.

Om man själv inte är gift, inte har några bröstarvingar eller några helsyskon men har ett halvsyskon med barn och ingen av halvsyskonens föräldrar är i livet, blir då halvsyskonet i första hand och dennes barn i andra hand automatiskt arvtagare till en själv eller ska det skrivas ett testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågor kring arv regleras i Ärvdabalken (ÄB). Av ÄB 2:2 st. 1 framgår att om det inte finns några bröstarvingar så ska den avlidnes föräldrar ta hälften var av arvet. Av bestämmelsens tredje stycke framgår att om den avlidnes båda föräldrar är döda och om den avlidne inte hade några helsyskon, så ska hela arvet gå till den avlidnes halvsyskon och att i halvsyskonets ställe träder halvsyskonets barn.

Detta innebär, precis som du skriver, att om man inte är gift, inte har några bröstarvingar eller några helsyskon och ingen av ens föräldrar är vid liv, så blir det ”per automatik” ens halvsyskon som ärver. Om halvsyskonet avstår från sitt arv eller inte är vid liv vid dödsfallet blir det istället halvsyskonets barn som ärver.

Vill man att det ska vara så här så behövs inget testamente, men om man vill ha det på något annat sätt så behövs ett testamente. Vill man skriva ett testamente så kan man göra det genom oss via http://lawline.se/avtal/testamente.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare