När kan en skuld avskrivas hos Kronofogden?

Hej. Under vilka omständigheter kan en skuld på ca.50000 som gick till Kronofogden avskrivas.? Om det överhuvudtaget hände o går genomföra. Exempelvis -svårt ekonomisk situation att kunna få ihop till det nödvändiga -hyra, mat och så vidare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De möjligheter som finns för att en skuld ska "avskrivas" är följande:
- Skulden preskriberas
- Du kommer överens med borgenären
- Skuldsanering

En skuld preskriberas efter tio år om det inte skett preskriptionsavbrott

Reglerna om preskription finns i preskriptionslagen. Preskription innebär att den som har rätt till betalning, borgenären, förlorar sin rätt att få skulden betald. En skuld kan preskriberas efter en viss tid om borgenären inte krävt dig på skulden eller inte avbrutit preskriptionstiden (s.k. preskriptionsavbrott).

En skuld preskriberas tio år efter dess tillkomst om det inte skett något preskriptionsavbrott. För fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk preskriberas är preskriptionstiden tre år (2 § Preskriptionslagen).

Preskriptionen avbryts genom att:

- Du betalar på skulden eller på annat sätt erkänner den,
- Du får ett skriftligt krav om skulden från borgenären, eller
- Borgenären väcker talan mot dig vid t.ex. domstol eller hos Kronofogdemyndigheten

Att preskriptionen avbryts innebär att en ny preskriptionstid börjar gälla från dagen för avbrottet (5 § Preskriptionslagen). Varje gång du får ett krav på skulden, antingen från borgenären eller kronofogden, sker det ett preskriptionsavbrott och ny preskriptionstid börjar löpa.

Du kan komma överens med borgenären

I vissa fall kan det vara möjligt att komma överens med den du är skyldig pengar. Att någon ska efterskänka en skuld helt händer sällan. Men eventuellt kan det vara möjligt att komma överens om en avbetalningsplan alt. att ni kommer överens om att du ska betala en mindre del av skulden direkt och att resten stryks. Det är dock ingen skyldighet borgenären har, utan handlar om vad ni kan komma överens om.

I vissa fall går det att få skuldsanering

Reglerna om skuldsanering finns i skuldsaneringslagen. Skuldsanering innebär i korthet att en skuldsatt person som har en stor skuldbörda kan ansöka om att genomgå en process där vederbörande under fem år lever på existensminimum. Under skuldsaneringen avbetalar den skuldsatte ett visst belopp enligt betalningsplan som kronofogdemyndigheten fastställt för ärendet.

I skuldsaneringen ingår alla fordringar mot den skuldsatte, med vissa undantag (30 § Skuldsaneringslagen). Det som är undantaget är fordringar på familjerättsliga underhåll, fordringar för vilka fordringsägaren har panträtt eller annan säkerhet, fordringar för vilka fordringsägaren har fått ett utmätningsbeslut innan gäldenären har fått ett beslut om inledande av skuldsanering, fordringar som inte är förfallna och som är beroende av att fordringsägaren utför sin avtalsprestation, samt fordringar som är tvistiga(dvs gäldenären har någon sorts invändning mot fordringsägarens betalningskrav) (31 § Skuldsaneringslagen).

När skuldsaneringen är slutförd är personen befriad från de skulder som ingick i skuldsaneringen, och det går då inte att kräva vederbörande på mer betalt (47 § Skuldsaneringslagen).

För att beviljas skuldsanering krävs det att gäldenären är kvalificerat insolvent, innebärande att vederbörande inte kan betala skulden under överskådlig tid (7 § Skuldsaneringslagen). Om en skuldsatt uppfyller villkoren för skuldsanering avgörs i det enskilda fallet, dock krävs det i regel att man inte kan betala av skulden under en tidsrymd av 15-20 år. En skuld om 50.000 kr är i regel för liten och kommer sannolikt att bedömas som rimlig att betala av under så lång tid. Vill du ändå ansöka om skuldsanering är min rekommendation att du kontaktar budget- och skuldrådgivaren i din kommun. Sådan kan du få kontakt med genom att ringa till kommunens växel och be om att få bli kopplad. Skuldrådgivaren kan hjälpa dig att se över ekonomin och även hjälpa till att fylla i ansökan om skuldsanering.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare