När kan en sambo få rätt till bostaden

Jag köpte ett hus med min förra sambo. Vi ägde 50% var. Huset belånades vid inköpet. När vi separerade så fick jag huset i bodelningen, min andel blev alltså 100%. Jag tog över alla lån. Några år senare flyttade jag ihop med min nuvarande sambo och han fick halva huset i ett gåvobrev. Vi äger nu 50% var enligt gåvobrev. Han tog även över hälften av lånen och har betalat hälften av räntor och amorteringar sedan dess. Han betalade inte in sig i huset i någon annan form. Vi är fortfarande sambos nu men relationen är svår så den ser ut att kunna avslutas. Vad är hans rätt till huset vid en separation?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga fnns reglerad i sambolagen (SamboL)

Samboegendom

Vid en evt bodelning är det bostad och bohag som parterna kommer att dela på (1 § 8-9 §§ SamboL). Detta innefattar egendom som förvärvats för gemensamt bruk (3 § SamboL). I detta fall fanns det ingen avsikt att ni skulle bruka bostaden tillsammans, då du förvärvat bostaden innan ni blev sambos.

Behovsprincipen

Det finns möjlighet för din partner att få rätt till bostaden genom att ha större behov till bostaden. Detta om han eller hon exeplevis har barn eller likande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare