När kan en konsument ångra ett distansköp?

Hej,

Beställde en övervakningskamera (ingen specialbyggd för mitt ändamål) från webhandels företag som enligt deras websida fanns på lager, innan de skickade varan fick jag mailsvar enligt nedan.

(Tack för din beställning.

Vi vill bara bekräfta med dig att det inte är någon ångerrätt på denna då det är en beställningssvara från leverantör.

Så fort du har bekräftat skickas denna med en gång och kommer fram dagen efter.)

Jag bekräftade att jag vill ha den.

Men då jag fick den insåg jag att den inte uppfyllde mina krav och ville jag utnyttja ångerrätten, nu menar företaget att den är bortförhandlad.

Stämmer det eller har jag möjlighet att utnyttja den?

Hur går jag isåfall tillväga.

Tacksam för svar

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som kan komma att bli aktuella hittar vi i Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen).

När kan lagen tillämpas?

Lagen blir tillämplig eftersom avtalet har ingåtts på internet då det inte har ingåtts i företagets affärslokaler under den förutsättningen att du köpt övervakningskameran i egenskap av konsument (2 kap. 1 § distansavtalslagen). Lagen kommer heller inte att kunna tillämpas i det fallet att övervakningskameran kostade under 400 kronor (2 kap. 1 § distansavtalslagen).

Har du rätt att ångra köpet?

Det som i detta fallet kan få betydelse för om du får ångra ditt köp eller inte är om varan är specialtillverkad efter dina anvisningar eller annars har vad som beskrivs som en personlig prägel (2 kap. 11 § tredje punkten distansavtalslagen). När man talar om varor som är specialtillverkade eller som har en personlig prägel så avses enligt lagens förarbeten varor som näringsidkaren normalt sett inte har i sitt sortiment och det ställs normalt höga krav på avvikelsen. Om du som konsument i detta fall inte har efterfrågat någon förändring av övervakningssystemet utan det är på företagets själva som har gjort en specialbeställning från leverantören så finns det goda utsikter för att detta köpet inte ska ses som en specialbeställning.

Du som konsument har då rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar (2 kap. 10 § distansavtalslagen). Detta räknas från det att du tagit emot varan eller då den nått ditt postombud (2 kap. 12 § distansavtalslagen). Ångerrätten är en konsumentskyddande rättighet som inte är möjlig att avtala bort vilket innebär att företagets villkor i e-postbekräftelsen inte kommer att kunna göras gällande (1 kap. 4 § distansavtalslagen). Du kan alltså fortfarande begära att köpet ska ångras även om du har accepterat villkoren då dessa är till nackdel för dig som konsument.

Hur kan du gå tillväga?

I lagen finns inga krav på hur du ska framföra att du vill ångra köpet. Jag skulle dock rekommendera dig att skicka ett e-postmeddelande då detta vid en eventuell tvist underlättar bevisbördan för att du reklamerat i tid. Om du vill skicka in via brev så har konsumentverket tagit fram en blankett som du kan använda dig av. Denna hittar du här.

Efter att du meddelat företaget att du ångrar köpet så har du 14 dagar på dig att returnera varan (2 kap. 13 § distansavtalslagen). Tänk på att spara försändelsen efter att du skickat varan så att du lättare kan bevisa att varan är returnerad vid en eventuell tvist. När du har returnerat varan så ska företaget betala tillbaka dig senast inom 14 dagar från det att du har ångrat ditt köp (2 kap. 14 § distansavtalslagen).

Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och företaget om ifall du får ångra köpet så kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad. Mer information om hur du gör en sådan anmälan hittar du här.

Sammanfattning

Eftersom du har köpt en vara över internet kan du ångra köpet enligt distansavtalslagen. Detta är förutsatt att varan inte är personligt anpassad men utifrån din beskrivning av ärendet finns det goda utsikter för att så inte ska vara fallet.

Köpet ska ångras inom 14 dagar från det att du tagit emot varan och även returneras inom 14 dagar från det att du ångrat ditt köp. Om företaget vägrar att låta dig ångra köpet kan du anmäla ärendet till ARN.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga och att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare