När kan en anmäla för förtal?

Om man blir anklagad för en påhittad händelse som ska ha hänt för 28 år sedan, kan man då anmäla hen för förtal,smutskastnig? eller något annat

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Nedan kommer jag att redogöra för vilka rekvisit som måste vara uppfyllda för om det ska vara förtal, eftersom att om rekvisiten är uppfyllda skapar det större möjligheter för att din anmälan leder någonstans. Om du vill läsa mer om brott som rör ärekränkning står det i kapitel 5 i brottsbalken.

Förtal

En person som utpekar en annan för att ha ett brottsligt alternativt klandervärt levnadssätt eller som lämnar uppgifter om en annan för att utsätta denne för andras missaktning döms till förtal (5 kapitlet 1 § 1 stycket brottsbalken).

För att det ska vara fråga om förtal krävs ytterligare att uttalandets syfte var att skada en levande människas anseende hos andra. Det får vidare inte röra sig om sanna påståenden eller påståenden uttalat när det är försvarligt att lämna uppgift i saken för att det ska röra sig om att döma någon för förtal (5 kapitlet 1 § 2 stycket brottsbalken). Att uttala sig försvarligt skulle kunna vara i ett sådant fall då en person som tidigare dömts för en handling beter sig på ett sådant sätt att personen skulle kunna göra om samma handling.

Svar

Det framgår inte av din fråga om anklagelsen skadar dig eller om anklagelsen utsätter dig för andras missaktning eller utpekar dig för att ha ett brottsligt alternativt klandervärt levnadssätt. Under förutsättningen att det gör det, skulle det kunna röra sig om förtal eftersom att det inte rör sig om en sann händelse och därmed inte är uttalat på ett försvarligt sätt. Med anledning av detta skulle du kunna anmäla hen för förtal och därmed få frågan ordentligt utrett.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare