Vad är en förolämpning?

Hej! Har jag rätt att säga enligt yttrandefrishetslagen, till en person på gatan att den ser fet eller ful ut?

Eller hamnar det i diskrimineringslagen?

Det kan ju vara svårt att exempelvis möta en väldigt tjock person på gatan, utan att kommentera till en medgående vän att -: Vad Tjock han var! Eller att tänka orden och därmed utstråla dessa ord genom kroppsspråket... ? Från en person vill vara helt närvarande och inte sudda ut sig själv helt i förminskning av sin naturliga uttryck (tysta såväl som hörda)? En del kommentarer är väl också åldersrelaterade? Fråga från en som vill vara sig själv, närvarande i sina intryck och uttryck, d v s frisk. Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Diskrimineringslagen tillämpas inte

Diskrimineringslagen tillämpas inte i situationen du beskriver utan endast i de fall som räknas upp i 2 kap. 1§ diskrimineringslagen. När diskrimineringslagen kan tillämpas gäller följande: Om man kränker annans värdighet kan man göra sig skyldig till trakasserier (1 kap. 4§ fjärde punkten diskrimineringslagen). Detta förutsätter dock att trakasserierna rör någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. En persons vikt eller utseende i övrigt utan anspelning på exempelvis etnisk tillhörighet faller inte under någon av diskrimineringsgrunderna och således är en sådana förolämpningar som du beskriver inte trakasserier enligt diskrimineringslagen.

Förolämpning

Enligt 5 kap 3§ brottsbalken kan man däremot göra sig skyldig till brottet förolämpning om man riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan. Påföljden är normalt böter men om brottet är grovt kan påföljden bli fängelse i högst sex månader.

Om du istället för att bara berätta för din vän skulle sprida allvarligt kränkande information om någon på nätet kan det vara förtal (5 kap. 1§ brottsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Oscar LadoRådgivare