FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/01/2024

När kan åtal ske i Sverige för brott utförda utomlands?

Hej, jag har en släkting som är svensk medborgare och har begått brott mot mig utomlands. Han är inte folkbokförd i Sverige, men är alltså svensk medborgare. Jag är svensk medborgare, folkbokförd och bosatt i Sverige. Kan jag stämma honom i Sverige?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Som jag förstår dig undrar du om åtal kan riktas mot en person som har begått brott utomlands mot en svensk medborgare, där den som begått brottet också är svensk medborgare. För att ta reda på det vänder vi oss till Brottsbalken, hädanefter betecknad som BrB.

När är svensk domstol behörig att döma i brott utförda utomlands?

Behörighet är den juridiska term som används för att beskriva att en domstol får döma i ett visst fall. När det kommer till brottmål, som i din situation, finner vi behörighet för svenska domstolar i 2 kap. BrB.

För det första krävs för behörighet ett så kallat anknytningsfaktum till Sverige, det vill säga brottet måste ha en koppling till Sverige. Dessa hittar vi i BrB 2 kap. 3 § och är omständigheter så som att gärningsmannen är svensk (exempelvis har svenskt medborgarskap), att det finns ett enskilt svenskt intresse (exempelvis att brottsoffret är svensk medborgare eller har hemvist i Sverige), samt andra intressen.

För det andra krävs vad som kallas för dubbel straffbarhet. Detta hittar vi i BrB 2 kap. 5 § och innebär att brottet måste vara straffbelagt både i Sverige samt i det land där brottet begicks. Det finns dock ett par undantag mot detta så som i paragrafens fjärde stycke som stadgar ett undantag om brottets minsta straff i Sverige är fängelse i 4 år eller mer.

För det tredje får inte svensk domstol döma ifall brottet redan har blivit prövad i utländsk domstol, se BrB 2 kap. 9 §. Även här finns dock undantag i paragrafens andra stycke.

Sammanfattning och din situation.

Tyvärr har jag inte mycket information om just din situation och kan således inte göra en fullständig bedömning. Men enligt det jag har så är både den som utfört brottet och du svenska medborgare. Det finns således ett enskilt intresse i målet som grundar behörighet.

Sedan hänger det på vilket brott som har begåtts och ifall det är straffbelagt både i Sverige och i landet det begicks i. Är även detta uppfyllt synes det möjligt att åtala i Sverige.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare fundering rekommenderar jag dig att vända dig till en jurist som specialiserar sig i just straffrätt.

Vänligen,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare