När jag fyllde 18 fortsatte jag att få lön som en 17 åring, har jag rätt till mellanskillnaden?

Hej! Jag jobbar inom café branschen och fyllde 18år i juli men eftersom jag inte hade fått ett förnyat kontakt när jag fyllde 18 fortsatte jag att få lön som en 17 åring och det skiljer sig mellan 20-30kr i timmen. Har jag rätt till mellanskillnaden eller är det mitt fel att jag inte bad om ett förnyat kontakt innan lönen kom?

Alltså är min fråga har jag rätt till dessa pengar som jag borde fått egentligen eller får jag skylla mig själv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Står det i ditt anställningsavtal eller kollektivavtal att du ska ha en viss minimilön när du är 18 år, så har du också rätt till denna lön. Du förlorar inte din rätt till lönen bara för att du själv inte påmint chefen, utan du har då rätt att få mellanskillnaden i efterhand. Även om det ju kan vara bra att påminna sin chef om löneförhöjning vid födelsedag, så behöver du absolut inte skylla dig själv för att du inte bad om ett förnyat kontrakt innan lönen kom.

Jag rekommenderar dig att prata med din chef om den felaktiga lönen samt be denne betala ut mellanskillnaden och rätt lön i framtiden. Det är inte försent att kräva ut din lön i efterhand, du har t.o.m. tio år på dig innan du inte längre kan framföra något krav.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare