När har man rätt till fast ställning?

Hej! Jag blev anlitad av ett bemanningsföretag förra hösten och fick omedelbart ett uppdrag hos ett IT-företag. I avtalet som skrevs tillsammans med bemanningsföretaget står det att anställningsformen är en 'tidsbegränsad anställning' med en 'eventuell fastanställning hos uppdragsgivaren efter 6 mån' vilket var kommunicerat av uppdragsgivaren. Är jag enligt lag berättigad till en fast anställning, eller har de rätt att förlänga detta avtal utan att kommunicera det till mig? Jag har varit hos uppdragsgivaren i 11 månader nu

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 6 § lagen om anställningsskydd så får avtal träffas om tidsbegränsad provanställning. Prövotiden får då vara högst sex månader. Om arbetsgivaren eller arbetstagaren inte vill att anställningen ska fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, ska besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Om detta inte görs så övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.

Det vill säga; du har rätt till en tillsvidareanställning efter sex månader, om uppdragsgivaren fortfarande vill ha dig kvar.

Observera att det dock i 2 § tredje stycket samma lag anges att det genom ett kollektivavtal får göras avvikelser från 6 §. Jag vet inte om du har skrivit ett kollektivavtal i detta fall, men om så är fallet kan alltså andra regler gälla.

Jag tycker du ska uppmärksamma uppdragsgivaren på denna lagstiftning, och se till så att du får skriva på ett nytt avtal för en tillsvidareanställning. Om du är medlem i någon fackorganisation kan du också vända dig dit för ytterligare hjälp och rådgivning. Du kan också vända dig till en av de övriga juridiska tjänster vi har här på Lawline. Dina alternativ finner du nedan:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Lycka till! Om det är något ytterligare du undrar över, kan du kommentera nedanför frågan så svarar jag så fort som möjligt.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare