När ger Transportstyrelsen en varning istället för återkallelse av körkort?

Jag var på motorvägen när jag såg civil polisen . Jag körde normalt som de andra bilar det var en 110 väg och alla körde mellan 130 och 140. Men jag mådde inte bra hade ätit något som var inte bra. Så jag ville använda bajsa men det var inte alla bensin marken som hade toaletten så jag var tvingen att köra om civil polis för att jag var stressad. Sedan följande han mig och stoppade mig. Först hälsade jag polis sedan sa jag till honom att ursäkta mig att jag körde fort men jag mår inte bra snälla jag vill bajsa. Sedan han sa till mig att han kommer skriva en böter till mig för 4000kr så accepterade jag. Sedan gick han för att skriva ut den. Han pratade med den andra polis och bestämt att du ska återkalla min körkort sedan blev jag ledsen. För att jag har inte ens klara provtid det var bara 2veckor kvar. Jag skulle aldrig gjort det för att jag vet att min provtid kommer sluta om 2veckor och jag jobba som en chaufför och jag pluggar så behöver jag körkort att klara av mig annars jag ska till kronofogden. jag har aldrig gjort nån trafik brott eller brott. Nu hade dem sagt att jag måste ta om körkortet med 2månader spärr tid. Snälla vad kan jag göra nästa och tror du att dem kan ge mig en varning ? Jag har inte överklagat.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Transportstyrelsen kan besluta om varning istället för återkallelse vid fortkörning om det finns särskilda skäl för att varning ska vara tillräckligt (5 kap. 9 § körkortslagen). Dessa särskilda skäl kan dels ha att göra med tillfället du begick handlingen eller med dina personliga förhållanden.

När man bedömer om det finns särskilda skäl som har att göra med tillfället då du begick handlingen kollar man på hur allvarlig trafikbrottet du begått egentligen varit. Detta innebär dels att Transportstyrelsen kollar på vad det är för typ av trafikbrott du begått, men också den trafikfara som ditt handlande gett uppskov till. Antagligen kommer de därför att kolla på hur fort du körde, vad hastighetsbegränsningen varit, om det var mycket trafik eller lite, vilken typ av väg det var samt eventuellt väderförhållanden vid tidpunkten.

När det kommer till personliga förhållanden tar de hänsyn till om du gjort dig skyldig till trafikbrott tidigare med beaktande av hur länge du haft körkortet. Ju kortare tid du haft körkortet och ju fler trafikbrott du gjort dig skyldig till, desto lägre är chansen att de ska välja att utfärda en varning istället. Transportstyrelsen tar också hänsyn till hur stort behov du har av körkortet (prop. 1997/98:124 s. 40-41).

Sammanfattning
Vid bedömningen om det finns särskilda skäl till att utfärda varning istället för återkallelse, kommer Transportstyrelsen kolla på detta:

1. om det är ett mindre allvarligt slag av trafikbrott,
2. om trafikbrottet inte inneburit någon större trafikfara,
3. om du gjort dig skyldig till få trafikbrott tidigare med hänsyn till hur länge du haft körkortet, och
4. om du har stort behov av körkortet.

Vad ska du göra i ditt fall?
Transportstyrelsen kommer göra en utredning om ditt körkort ska återkallas eller inte. Om de skickar ett beslut på att de kommer återkalla, ska du överklaga det.

I din överklagan ska du skriva anledningar till varför du istället bör få en varning. Jag vet inte exakt vilka argument som passar in på just ditt fall eftersom jag inte har så mycket information, men det jag kan göra är att ge dig exempel på vad du kan skriva i ditt överklagande:

- Att fortkörning är inte ett allvarligt trafikbrott generellt,
- Att du inte körde mycket snabbare än hastighetsbegränsningen,
- Att hastigheten på vägen du körde är 110 och därför redan hög i sig,
- Att det var lite trafik,
- Att det var fint väder,
- Att ditt handlande inte var farligt för övriga bilister,
- Att vägen du körde på var en motorväg och inte en smal lands- eller stadsväg,
- Att det var ett hälsotillstånd som gjorde att du valde att köra för fort och inget du skulle gjort annars,
- Att du är chaufför och behöver körkortet i ditt arbete,
- Att du har skulder som du behöver kunna betala med hjälp av ditt arbete för att inte hamna hos Kronofogden,
- Att du på grund av dina skulder och ditt jobb som chaufför inte har någon anledning till att riskera att bli av med ditt körkort ens tillfälligt i framtiden,
- Att du var 2 veckor från att prövotiden skulle ta slut.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare