När går en tidsbegränsad anställningen över till att bli en tillsvidareanställning

Jag undrar om detta är lagligt att göra:

Provanställning April 2016 - September 2016 (6 månader) 40h (sommarprojekt)

Allmän visstidsanställning Oktober 2016 - Mars 2017 (6 månader) 20h (städare)

Säsongsanställning April 2017 - September 2017 (6 månader) 40h (sommarprojekt)

Allmän visstidsanställning Oktober 2017 - Mars 2018 (6 månader) 20h (städare)

Säsongsanställning April 2018 - September 2018 (6 månader) 40h (sommarprojekt)

Allmän visstidsanställning Oktober 2018 - Mars 2019 (6 månader) 20h (städare)

Säsongsanställning April 2019 - September 2019 (6 månader) 40h (sommarprojekt)

Allmän visstidsanställning Oktober 2019 - Mars 2020 (6 månader) 20h (städare)

Säsongsanställning April 2020 - September 2020 (6 månader) 40h (sommarprojekt)

Vikariat Oktober 2020 - Oktober 2022 (2 år) 40h (säljarjobb, pga av en annan anställd är mammaledig)

Tillsvidareanställning Oktober 2022 30h

Sommarprojekt innebär: festivaler/marknader på olika orter i Sverige. Detta går endast att göra under sommaren, inte under vintern. Därför blev detta säsongsjobb.

Jag undrar också: vad är skillnaden mellan tidsbegränsad anställning och allmän visstidsanställning? Jag vet bara att allmän visstidsanställning är maximum 24 månader, men vad är maximum gällande tidsbegränsad anställning då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar över reglerna för när en tidsbegränsad anställning går över till en tillsvidareanställning, och att du dessutom vill veta skillnaden på en tidsbegränsad anställning och en allmän visstidsanställning.

Regler om anställningsformer finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

Ordet "tidsbegränsad anställning" är ett samlingsbegrepp för olika typer av anställningar som har ett slutdatum. Dessa är provanställning, vikariat, allmän visstidsanställning , säsongsarbete och arbete för en arbetstagare över 67 år. Allmän visstidsanställning är alltså en av flera tidsbegränsade anställningar som kan övergå till en tillsvidareanställning.

Regler om när en tidsbegränsad anställning övergår till en tillsvidareanställning regleras i 5 a § LAS. Både allmän visstidsanställning och vikariat övergår till tillsvidareanställningar efter 24 månader.

När det gäller den situationen som du har skrivit i din fråga gäller följande:

Eftersom anställningstiden inte har överskridit två år varken för vikariat eller allmän visstidsanställning så har arbetstagaren ingen lagstadgad rätt till en tillsvidareanställning. Det är alltså okej att göra på detta sätt. Det bör dock påpekas att det är väldigt viktigt att inte överskrida tidsgränsen på två år.

Huvudregeln är att allmän visstidsanställning inte får överskrida två år över en femårsperiod utan att arbetstagaren har lagstadgad rätt till en tillsvidareanställning. Det är dock viktigt att notera att denna period kan gälla längre tid när arbetsgivaren staplar tidsbegränsade anställningar ovanpå varandra på detta sätt.

Svaret är att det är okej, men bara under förutsättning att varken vikariat eller allmän visstidsanställning överskrider en anställningstid på två år. Skulle det vara så att anställningstiden överskrider två år, så har arbetstagaren rätt till en tillsvidareanställning.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare