FrågaSTRAFFRÄTT16/10/2021

När gallras villkorlig dom och böter från belastningsregistret?

Hej,

En bekant dömdes 2015 till villkorlig dom och dagsböter, år 2020 dömdes han återigen i ett annat brott till dagsböter. När gallras uppgifterna från belastningsregistret, alltså både första och andra domen.

MVH//

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lagen om belastningsregister. Enligt 17 § punkt 4 gallras villkorlig dom tio år efter domen, eller efter fem år om han vid tidpunkten för brottet var under 18 år. Enligt 17 § punkt 9 gallras böter fem år efter domen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare