FrågaSTRAFFRÄTT15/02/2022

När gallras en uppgift om skyddstillsyn i registret?

Hej

Jagär dömd till skyddstillsyn pga narkotikabrott(normallagen) när blir registret rent igen? Som jag har hört är det 10 år. Men jag begick brottet maj 2020 men blev inte dömd förens januari 2022. Det har alltså gått 2år. Räknar man från brottet begicks eller från när man blir dömd?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i lagen om belastningsregister.

En uppgift om skyddstillsyn i registret ska gallras tio år efter domen eller beslutet om du var arton år eller äldre vid tidpunkten för brottet. Var du under arton år gammal när brottet begicks ska uppgiften om skyddstillsyn gallras efter fem år. (lag om belastningsregister, 17 § p. 4).

Svaret på din fråga är alltså att man räknar från att dom eller beslut har meddelats. I ditt fall blir det konkreta svaret på din fråga beroende av hur gammal du var vid tidpunkten för brottet.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis räknar man från och med det datum när domen meddelades.

Var du under arton år gammal när brottet begicks gallras det fem år efter att domen meddelades. I sådant fall är registret rent i januari 2027.

Var du arton år gammal eller äldre när brottet begicks gallras det tio år efter att domen meddelades. I sådant fall är registret rent i januari 2032.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare