FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/03/2021

När gallras en villkorlig dom och samhällstjänst från belastningsregistret?

Hej!

Jag blev 2014 dömd till villkorlig dom och 50 timmars samhällstjänst.

Hur länge syns det i registren? är det 5 eller 10 år?

Jag har för ett år sedan fullgjort ordningsvaktsutbildning och sökt jobb hos ett auktoriserat bolag. Men är lite orolig för prövningen länsstyrelsen ska göra. Det har ju gått drygt 7 år, så det borde väl inte vara några problem?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att tillämpa lag om belastningsregister.

När gallras en uppgift om villkorlig dom i kombination med samhällstjänst från belastningsregistret?

Inledningsvis vill jag upplysa om att samhällstjänst alltid kombineras med en villkorlig dom eller en skyddstillsyn. Samhällstjänst har därför inte en självständig gallringstid utan följer gallringstiden för den villkorliga domen eller skyddstillsynen.

Gallringstiden för villkorlig dom påverkas om personen var över ellet under 18 år vid tidpunkten för brottet. Om en person var 18 år vid tidpunkten för brottet, så gallras uppgiften om en villkorlig dom från belastningsregistret efter 10 år från domen. Om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet så gallras uppgiften om den villkorliga domen efter 5 år (17 § 4p. lag om belastningsregister).

Sammanfattning

En villkorlig dom gallras från belastningsregistret efter 10 år om du var över 18 år vid brottstillfället. Gallringstiden är dock 5 år om du var under 18 år vid brottstillfället. Huruvida det kommer uppstå några problem beror därför på hur gammal du var vid brottstillfället.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en till!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare