När gäller sambolagen?

Hej,

Min fråga är: när gäller sambolagen?

Jag har köpt en bostadsrätt och tillträdesdatumet är på februari. Planen är att min pojkvän ska flytta in på sommaren. Vi har köpt en del gemensamma möbler. Gäller sambolagen från och med den dagen han flyttar in eller tidigare? Måste man skriva på samboavtal innan tillträdesdatumet eller kan man göra det i efterhand, men innan han flyttar in?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med ett samboförhållande avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, enligt 1§ Sambolagen. Din pojkvän blir således din sambo först när ni flyttar ihop. Vad gäller era gemensamma möbler kommer dessa att räknas som samboegendom enligt 3§ Sambolagen då de har förvärvats för gemensam användning. Även om ni inte har ett samboförhållande innan din pojkvän flyttar in, kommer möblerna att anses vara samboegendom då de är avsedda för gemensam användning. På så sätt blir 3§ Sambolagen tillämplig även innan din pojkvän flyttat in. När det kommer till samboavtal kan ni göra detta innan eller under samboförhållandet och man kan inte tvinga den andra sambon att skriva på ett samboavtal under ett samboförhållande. Man kan också skriva ett samboavtal vid separationen, det rekommenderas dock att man gör det innan samboförhållandet för att förhindra risken att man inte kommer överens vid separationen.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare